2. Oppipoikataso eli keitetään teetä: Valmiin verkkomateriaalin hyödyntäminen

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

Verkko-opetusInternet on täynnä opetusmateriaaleja: ajankohtaisia autenttisia materiaaleja ja varta vasten opetukseen kehitettyä materiaaleja. Voit aloittaa tietokoneen hyödyntämisen opetuksessasi sillä, että etsit opetusryhmällesi sopivia verkkosivuja. Ota huomioon ryhmän ikä, osaamistaso ja tehtävän laatu.

Voit itse tehdä tehtäviä, jotka liittyvät tiettyihin www-sivuihin  (suljettu tehtävä) tai oppilaat voivat etsiä tietoa antamastasi aiheesta (avoin tehtävä). Mieti etukäteen, pitääkö oppilaille tehdä oppimistehtävämoniste, johon he vastaavat tai keräävät tietoa.

 

Oppilaat etenevät eri tahtia: toiset saattavat olla valmiina siinä vaiheessa, kun toiset ovat saaneet vasta muutaman tehtävän tehdyksi. Kannattaa siis varata eriyttäviä tehtäviä.

 

Tehtävän purkaminen on myös hyvä miettiä etukäteen: keräätkö tehtävämonisteet pois ja tarkistat itse, vai puretaanko tehtävä suullisesti yhdessä tai ryhmissä. Vastauksia voi olla saatavana myös verkossa tai luokkahuoneessa. Vieraan kielen opetuksessa verkosta saatua tietoa voi hyvin hyödyntää suullisissa harjoituksissa, jolloin työtapa sopii muuhunkin  kuin lukemisen  ja kirjoittamisen oppimiseen.