Internet-materiaalin hyödyntämisen edellytyksiä

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

  • Kun aloitat tietokoneiden hyödyntämisen opetuksessasi, on oppilaiden Verkko-opetuskanssa hyvä käydä läpi netiketin perusteet ja kertoa, miten Internetin tietoa on lupa hyödyntää. Oppilaiden kanssa kannattaa myös pohtia lähdekriittisyyttä.

  • Varmista, että kaikki osaavat käyttää tietokonetta ja niitä ohjelmia, joita olet suunnitellut käytettäväksi. Varmista, että osaat itse, niin osaat auttaa muita. Jos hyödynnät valmiita verkossa olevia tehtäviä tai CD-Rom-tehtäviä, käy kaikki tehtävät itse läpi varmistaaksesi niiden toimivuuden. Huomaa, että joskus netissä olevat tehtävät toimivat eri tavoin ja jopa näyttävät erilaisilta eri selaimissa.

  • Jos teet kysymyksiä verkossa olevaan kirjalliseen materiaaliin, kannattaa muistaa, että hyödyntämäsi sivusto voi kadota netistä ennen kuin ehdit pitämään suunnittelemasi oppitunnin. Joskus opettaja käyttää paljon aikaa tiedonhakutehtävien tekemiseen, mutta oppilaalta tiedon etsimiseen meneekin vain vähän aikaa. Varaa siis varmuuden vuoksi lisätehtäviä nopeille. Oman työmäärän kannalta kannattaa opetella sellaisia työtapoja, joissa opettajan ennakkovalmistelun osuus ei olisi kohtuuton.

  • Esimerkki avoimesta tehtävästä lukion A-saksan kurssille:

    "Mene ”Die Zeitin” nettisivuille. Etsi sieltä yksi kulttuurisivun artikkeli. Referoi se kymmenellä lauseella muille."