Miten toimii tehokas verkkokeskustelu?

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

Varsinkin sellaisilla verkkokursseilla, joissa on tarkoitus keskustella paljon, on hyvä antaa oppilaille erilaisia keskustelijan rooleja. Yhden oppilaan tehtävä on toimia kulloisenkin keskustelun avaajana, toisen tehtävänä on ylläpitää keskustelua esim. esittämällä suoria kysymyksiä, kolmannen tehtävä on valvoa, että jokainen osallistuu ja esittää hiljaisille suora kysymys, neljännen tehtävänä on esittää vastaväitteitä jne. Näitä tehtäviä kannattaa kierrättää keskustelusta toiseen. Kun oppilaat ovat tottuneet verkko-opiskeluun, onnistuu varmasti hieman vaativampikin työskentelytapa.

 

Esimerkkejä rooleista

  • keskustelun avaaja
  • kysyjä (kysyy mm. epäselvät asiat)
  • opponentti eli vastaväittäjä (kriitikko, suhtautuu kriittisesti)
  • mukaan vetäjä (sosiaalinen rooli)
  • yhteenvetojen tekijä (auttaa tehtävää eteenpäin)

Ennen kuin keskusteluun lähdetään, on hyvä sopia yhdessä seuraavista asioista:

  • keskustelukoodi on kohteliaan opetustilanteen koodi
  • keskustelun tavoitteena on tiedon jakaminen ja tuottaminen, ei seurustelu
  • alussa keskustelija esittäytyy jollakin sovitulla tavalla
  • tietojen lähde mainitaan, mikäli mahdollista, sillä tämä nostaa keskustelun tasoa
  • miten kurssin opettaja osallistuu?
  • miten keskustelu arvioidaan: osallistumisen määrällä vai sisällöllä?