Muistilista: Oppimisaihion suunnittelu

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

Aihion suunnittelu

  • Mihin tavoitteeseen oppilaiden pitäisi päästä?
  • Onko verkossa valmista materiaalia vai pitääkö oppimisaihio tehdä itse?
  • Millaisella tehtävällä tavoitteeseen päästään?
  • Mistä aineksista aihio koostuu?
  • Osaatko lisätä kuvan, videon, äänen, erikoismerkinnät tai muut elementit?
  • Miten matemaattiset merkinnät tehdään?
  • Kuka voisi auttaa?
  • Miten paljon resursseja (aikaa, ohjelmia, apua) sinulla on käytössäsi?
  • Voiko tehtäviä yksinkertaistaa ilman, että tavoitteen saavuttaminen kärsii?
  • Millainen aihion ulkonäkö tukee tehtävän tekemistä? Miten sen luot?
  • Millainen aihion ulkonäkö motivoi tehtävän tekemiseen? Miten sen luot?

Tehtävien tekeminen

  • Millaiset ohjeet tehtävien tekemiseen tarvitaan? Mistä ne löytyvät?
  • Missä verkko-osoitteessa tehtävä sijaitsee? Kuka osoitetta hallinnoi? Kuka sijoittaa tehtävän verkkosivulle tai alustalle? Miten oppilas pääsee sinne? Kuka jakaa salasanoja?
  • Millaista tukea oppilaalle  on tarjolla verkon käytössä ja tehtävän tekemisessä? Onko oppilas opiskellut verkossa ennenkin?
  • Mitä selainta, laitteistoja tai ohjelmia (esim. kuulokkeita tai äänikorttia)  tehtävän tekeminen edellyttää? Onko kaikilla oppilailla tarvittava välineistö käytössään?
  • Miten oppilas saa nopeaa apua vaikeuksissa?
  • Miten kauan oppilaalta kuluu tehtävän tekemiseen? Onko tehtävän tekemisellä määräaika?
  • Millaista tietoa oppilaalla pitää olla, ennen kuin hän voi suorittaa tehtävän? Miten tämä varmistetaan?
  • Miten tehtävässä edetään? Millaisia vaiheita tehtävässä on?  Miten niihin ohjeistetaan?

Vuorovaikutus verkossa

  • Saako oppilas palautetta välillä? Keneltä?
  • Millaista keskinäistä vuorovaikutusta tehtävä edellyttää oppilailta?
  • Miten opettaja kannustaa oppilaita?

Tehtävien arviointi

  • Miten tehtävä palautetaan? Kenelle? Milloin?
  • Miten tehtävä arvioidaan? Mistä oppilas löytää arviointikriteerit?
  • Millaista palautetta oppilaat antoivat tehtävän tekemisestä? Miten sen hyödynnät?

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>