Muistilista: Valmiin verkkomateriaalin hyödyntäminen

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

Omat taidotVerkko-opetus

  • Osaatko itse käyttää tietokonetta tehtävän edellyttämällä tavalla?
  • Missä tarvitset lisäoppia? Mistä sitä saa?
  • Osaatko netiketin?
  • Mistä saat nopeaa apua, jos jokin menee pieleen?

Oppilaiden taidot

  • Osaavatko oppilaasi käyttää tietokonetta ja ohjelmia?
  • Missä tarvitaan lisäopetusta?
  • Osaavatko oppilaasi netiketin?

Luokan tekninen varustus

  • Onko kaikille oppilaille koneita?
  • Miten tehtävä tehdään, jos tietokoneita ei riitä kaikille?
  • Mitä selainta materiaali vaatii?
  • Tarvitseeko oppilas salasanan? Mistä sen saa?

Tehtävän valinta ja materiaalin arviointi

  • Minkä tyyppisellä tehtävällä päästään oppimistavoitteeseen?
  • Oletko kokeillut  tehtävän tekemistä itse?
  • Mitä ennakkovalmisteluja tehtävä vaatii?
  • Oppivatko oppilaat asian paremmin tietokoneen avulla?
  • Mitä lisäarvoa tietokone tuottaa oppimiseen?
  • Soveltuuko valmis materiaali sellaisenaan opetukseen?
  • Onko materiaali oppilaittesi iälle ja taidoille sopivaa?
  • Täyttääkö materiaali vaatimuksesi laadukkaasta opetusmateriaalista?
  • Miten vanhaa autenttinen nettimateriaali on? Onko siinä oleva tieto luotettavaa?
  • Millä työtavalla ja tehtävillä jokainen oppilas saavuttaa vähimmäistavoitteen?
  • Millaisia tekijänoikeuksia materiaalin käyttöön liittyy?

Tehtävän ja tunnin eteneminen

  • Miten oppilaat etenevät tehtävää tehdessään: lineaarisesti vai hyppien?
  • Millaisia vaiheita tehtävän tekemisessä on?
  • Etenevätkö kaikki oppilaat samassa tahdissa?
  • Onko taitaville tarpeeksi haasteita?
  • Mitä nopeat tekevät, kun tehtävä on tehty?

Opettajan toiminta ja ohjeiden antaminen

  • Millaisilla ohjeilla oppilaat selviävät tehtävistä itsenäisesti?  Mistä ohjeet löytyvät?
  • Mitä opettaja tekee tunnilla?
  • Voivatko oppilaat auttaa toisiaan?
  • Miten autat hitaita tai niitä, jotka eivät osaakaan?

Tehtävän tarkistaminen ja tunnin lopettaminenVerkko-opetus

  • Miten tehtävät tarkistetaan? Miten paljon työtä tarkistaminen vaatii opettajalta?
  • Onko oppilaalla tietokone käytössä seuraavalla tunnilla?
  • Tallennetaanko vastaukset?  Mihin?
  • Tulostetaanko vastaukset? Mihin?
  • Mistä oikeat vastaukset löytyvät?
  • Miten tehtävä arvioidaan?
  • Voiko tehtävä jäädä kesken? Voiko oppilas jatkaa tehtävää seuraavalla tunnilla tai kotona?

Oman työn arviointi

  • Voitko käyttää tekemiäsi tehtäviä uudelleen jonkin toisen ryhmän kanssa?
  • Miten oppilaat oppivat asettamasi tavoitteen?
  • Miten tehtävän tekeminen sujui? Mikä vaatii kehittelyä?
  • Mitä materiaalia tai työtapaa kannattaa käyttää uudelleen?
  • Missä tarvitset lisäoppia?
  • Mitä palautetta oppilaat antoivat?


<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>