Muistilista: Verkkokurssi

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

Kurssin suunnitteluVerkko-opetus

  • Mitkä ovat kurssin keskeiset tavoitteet?
  • Millaisilla oppimistehtävillä tavoitteet saavutetaan?
  • Mistä oppilas löytää tavoitteet?
  • Millainen aikataulu ja rakenne kurssilla on?
  • Miten lähiopetus ja itsenäinen oppiminen kannattaa limittää, että kurssin tavoitteet saavutetaan?
  • Millaista oheismateriaalia (kirja, vihko, monisteet?) oppilaat tarvitsevat?
  • Miten rakennat oppilaalle mahdollisuuden  ilmaista keskeneräisiä ajatuksiaan tai esittää kysymyksiä toisille oppijoille tai opettajalle?
  • Miten kurssi ottaa huomioon eritasoiset oppijat?
  • Voiko oppilas asettaa omia tavoitteita?
  • Onko tehtäville vaihtoehtoja?
  • Miten tuet ajattelu- ja oppimisprosessia kurssin aikana? Missä järjestyksessä kurssin oppimistehtävät suoritetaan?
  • Miten mahdollistat oppilaiden välisen vuorovaikutuksen kurssin aikana? Miten tätä arvioidaan?
  • Miten oppilas saa palautetta työskentelystään ja ohjausta tehtävien tekemiseen? Kuka palautteen ja ohjauksen antaa?
  • Miten ohjaat tiedon hankkimiseen?
  • Millaisia metataitoja kurssilla on tarkoitus oppia? Miten tuet niiden oppimista? Miten niitä arvioidaan?
  • Millaisia tekijänoikeuksia kurssin materiaaleihin liittyy? Onko myös kuvilla julkaisulupa?
  • Millainen kurssin ulkonäkö  ja ohjeistus tukee tehtävien tekemistä?
  • Millainen  kurssin ulkonäkö  ja ohjeistus motivoivat oppijaa?

Kurssin aloitus

  • Miten ohjeistat oppilaat kurssilla tarvittavien oppimisalustojen, laitteiden tai ohjelmien käyttöön?
  • Miten tutustutat kurssilaiset toisiinsa?
  • Miten aktivoit oppilaan kurssin alussa?
  • Miten otat huomioon opiskelijan aikaisemmat opinnot ja tiedot?
  • Miten ohjeistat alussa oppilaan kurssin suorittamiseen ja tehtävien tekemiseen?
  • Miten oppilas saa tiedon aikataulusta ja tehtävistä?

Ohjaus kurssin aikana

  • Miten ohjaat oppijaa ongelmatilanteissa?
  • Miten oppijat ohjaavat toisiaan?
  • Miten pidät huolen siitä, että kaikki kurssilaiset pysyvät aikataulussa?

Kurssin päättyessä

  • Miten kauan kurssin tekemiseen kului? Voiko kurssin pitää uudelleen?
  • Miten kukin tehtävä ja koko kurssi arvioidaan? Mistä arviointikriteerit löytyvät?
  • Voiko oppilas itse arvioida itseään ja työskentelyään?
  • Voiko oppilas antaa palautetta kurssista?
  • Miten kurssin tekemiseen ja ohjaamiseen käyttämäsi aika ja oppimistulokset vastasivat toisiaan?
  • Miten tekniikka toimi?

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>