Oppimisaihion suunnittelun askeleet

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

1. Mieti omat tavoitteesi: mihin tarkoitukseen suunnittelet oppimisaihiota, mitä toivot oppilaiden oppivan sen avulla? Tässä tulee esiin myös oppimiskäsityksesi: mitä oppiminen mielestäsi on, miten se ilmenee oppilaan taidoissa, tiedoissa tai käytöksessä.

 

2.  Pohdi, millä tehtävätyypillä opetuksen tavoite saavutetaan.  Valitse helposti rakennettavia tehtävätyyppejä.  àlinkki sivulle Helposti rakennettavia tehtävätyyppejä

 

3.  Mieti, mitä tehtävän tekeminen edellyttää oppilaalta. Pitäkö oppilaan oppia ensin jotakin voidakseen suorittaa aihion menestyksekkäästi? Varsinkin vieraissa kielissä voi miettiä, pitääkö aihioon sisällyttää aluksi pienempiä kielellisiä harjoituksia, jotka ohjaavat esim. lyhyen esseen kirjoittamiseen.

 

4.  Suhteuta oppimisaihion tekeminen ja oppilaiden töiden korjaaminen  à linkki sivulle Ideoita työtä säästävistä korjaamistavoista omiin resursseihisi: paljonko oppilaat tarvitsevat aihion suorittamiseen tukeasi ja apuasi, ja miten suuri työ sinulla tulee olemaan oppilaan tuotoksen arvioimisessa.

 

5. Tarkastele aihiosi sisältöä: mahdollistaako se oppilaiden välisen vuorovaikutuksen vai onko se puhtaasti yksilötyöskentelyyn ohjaavaa. Myös esseitä voi tehdä yhdessä!

 

6. Päätä aihion arvioinnista à linkki sivulle Ideoita arviointitavoista verkossa ja arviointikriteereistä mielellään yhdessä oppilaiden kanssa.

 

7. Kerää oppilailta palautetta aihion sopivuudesta (taso, työn määrä suhteessa opittuun, arvioinnin sopivuus), niin osaat muokata sitä tarpeen mukaan seuraavaksi kerraksi.