Verkkokurssin suunnittelun askeleet

<<< Edellinen sivu | Seuraava sivu >>>

1.  Tutustu opetushallituksen verkko-oppimateriaalin laatukriteereihin http://www.edu.fi/julkaisut/laatukriteerit.pdf Sieltä saat hyviä neuvoja onnistuneen verkkokurssin suunnitteluun.

 

2. Tarkastele kurssin opetussuunnitelman sisältöjä: Mitä oppilaan on tarkoitus oppia kurssin aikana? Mitä tiedollisia ja taidollisia tarpeita kurssissa pitäisi huomioida?

 

3. Huomaa, että tarkoitus ei ole uuden oppimateriaalin tekeminen, vaan saada oppilas työskentelemään aktiivisesti erilaisten oppimista tukevien tehtävien avulla.

 

4. Mieti tehtävien järjestys: onko eteneminen kurssilla lineaarista vai voiko oppilas suorittaa tehtävät missä järjestyksessä tahansa? Jos eteneminen on lineaarista, onko tarkoituksenmukaista näyttää kaikki tehtävät heti vai tuoda uusia tehtäviä näkyville esim. viikoittain?

 

5. Miten aikataulutat tehtävät? Onko tehtävillä dead linet, vai voiko oppilas urakoida kurssin viimeisenä iltana?

 

6. Perustuvatko kurssin tehtävät johonkin tiettyyn oppikirjaan tai lähdeteoksiin, vai voiko kurssin suorittaa ilman oppikirjaa tai minkä tahansa kustantajan kurssikirjan avulla? Voiko kurssin suorittaa vain annettujen tai itse etsittävien linkkien avulla?