Page 5 - Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
P. 5
Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa 1
1. JOHDANTO
Suomen harjoittelukoulujen lukioiden laatukäsikirja on tehty eri puolilla Suomea toimivien
yliopistojen harjoittelukoulujen yhteistyönä. Se on suunnattu ensisijaisesti harjoittelukou-
luille, mutta sitä voivat hyödyntää kaikki lukiot omassa laatutyössään.
Harjoittelukoulut ovat yliopistojen alaisia oppilaitoksia, jotka järjestävät tutkimusperustaista pe-
rusopetusta ja lukiokoulutusta sekä opettajankoulutukseen liittyvää ohjattua harjoittelua. Lisäksi
aktiivinen tutkimus-, kokeilu- ja kehittämistoiminta on tärkeä osa harjoittelukoulujen tehtävää.
Laatukäsikirja on tehty vuosina 2023–2024 osana Opetushallituksen rahoittamaa lukioi-
den laatuhanketta, jonka tavoitteena on laadukas sekä yhdenmukainen lukiokoulutus ja
sen pitkäjänteinen kehittäminen. Opetus- ja kulttuuriministeriö on määritellyt lukiokou-
lutukselle neljä laatutekijää: laadukas oppiminen, hyvinvointi ja osallisuus, kehittyvä toi-
mintakulttuuri sekä lukiokoulutuksen saavutettavuus. Ministeriö on määritellyt laatutyön
tavoitteiksi osaamistason ja osaamisen laadun nostamisen sekä alueellisten ja yksilöiden
välisten oppimiserojen kaventamisen.
Käsikirjassa laadun prosesseja tarkastellaan pääasiallisesti opiskelijan näkökulmasta. Tämä
korostaa lukiokoulutuksen tehtävää opiskelijan kasvun, oppimisen, osallisuuden ja hyvin-
voinnin tukijana. Yhteistyössä opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien kanssa toteute-
tun laadunhallinnan tavoitteena on kehittyminen oppivaksi yhteisöksi.
Käsikirja on työkalu, joka tarjoaa perustan jokaisen lukion omalle laatutyölle. Sen materi-
aalia voi muokata ja tarkentaa omaan yhteisöönsä sopivaksi laatukäsikirjaksi, jonka avulla
voi tarkastella oman yksikön laatua ja kehittää sitä. Lisäksi laatukäsikirjaa voi hyödyntää
esimerkiksi uusien opettajien perehdyttämisessä ja harjoittelijoiden ohjaamisessa.
Käsikirja koostuu seuraavista osa-alueista: lukioon hakeutuminen, oppiminen, opetus ja
arviointi, ylioppilastutkinto, ohjaus ja jatko-ohjaus, hyvinvointi, osallisuus ja oppimisen tuki,
oppimisympäristöt, johtaminen ja toimintakulttuuri, sidosryhmäyhteistyö sekä ohjattu har-
joittelu. Jokaisesta prosessista on oma toiminnan kuvaus, jonka jälkeen tulevat laatukortit.
Niissä asetetaan laadun tavoitteet, kuvataan laatukriteerit eli toiminnan tavoitetilat sekä
määritellään arviointitavat, vastuutahot ja seurantajaksot. Liitteet-kohdassa on listattuna
ohjeistuksia ja erilaisia suunnitelmia sekä kyselyitä, joita kunkin harjoittelukoulun lukion
omassa laatukäsikirjassa on tärkeä huomioida. Laatukäsikirjan tukena on lisäksi jatkuvasti
päivittyvä materiaalipankki, joka löytyy eNorssin sivuilta.
Laatukäsikirjan sisältö perustuu oppivelvollisuuslakiin, lukiolakiin, valtioneuvoston asetuk-
seen lukiokoulutuksesta, oppilas- ja opiskelijahuoltolakiin, lukion opetussuunnitelmaan,
harjoittelukoulujen strategiaan sekä lukiokoulutuksen laatustrategiaan sekä muihin koulu-
hallintoa koskeviin lakeihin.

