Page 7 - Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
P. 7

Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa  3

2. LAADUKAS LUKIO

Valtioneuvoston laatimassa Lukiokoulutuksen laatustrategiassa lukion laatutyötä ja laa-
dunhallinnan tavoitteita määritellään seuraavasti: ”Lukiokoulutuksen laatustrategia 2030
määrittää lukiokoulutuksen laadunhallinnalle sekä sen johtamiselle valtakunnalliset ja yh-
densuuntaiset periaatteet. Tavoitteena on vahvistaa lukiokoulutuksen korkeaa laatua ja ta-
salaatuisuutta sekä ohjata koulutuksen järjestäjiä jatkuvaan laadunhallintaan ja toiminnan
kehittämiseen. Laatustrategia on tarkoitettu pitkäjänteisen laadun kehittämisen työväli-
neeksi koulutuksen järjestäjille ja niiden henkilöstölle sekä lukiokoulutuksen sidosryhmille.”

Laadun arvioinnin suunnitelma, arvioinnin kohteet ja vuosikello

Harjoittelukoulujen laatutyön ohjenuoraksi ja kehittämisen välineeksi laaditaan suunnitel-
ma, jossa määritellään lukuvuosittaiset arvioinnin ja kehittämisen kohteet. Sen avulla laa-
tukäsikirja tulee luontevaksi osaksi koulun toimintakulttuuria. Tämän tavoitteena on taata
harjoittelukoulujen tasainen laatu ja toiminnan suunnitelmallinen kehittäminen.

Harjoittelukoulujen laatukäsikirjassa laatukriteerit on määritelty ns. laatukorteissa, joissa
mittarit ovat sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia. Laatukorttien tavoitteena on helpottaa
ja ohjata laadun tarkastelua suunnitelmallisesti lukiokoulutuksen laatustrategian mukai-
sesti.

Arvioinnin kohteina ovat lukion toiminnassa keskeiset prosessit, joita ovat: lukioon hakeu-
tuminen, oppiminen, opetus ja arviointi, ylioppilastutkinto, ohjaus, hyvinvointi, osallisuus ja
oppimisen tuki, oppimisympäristöt, johtaminen ja toimintakulttuuri, sidosryhmäyhteistyö
sekä ohjattu harjoittelu. Nämä prosessit muodostavat opiskelijan opintopolun tai ovat
sitä tukevia. Opiskelijalähtöisyys edistää opiskelijan opintopolun laatua ja parantaa hänen
hyvinvointiaan.
 
Arviointisuunnitelma laaditaan kolmeksi vuodeksi kerrallaan, ja sitä tarkennetaan kunkin
vuoden osalta seuraavan lukuvuoden suunnittelun yhteydessä. Suunnitelman tueksi lukion
johtoryhmä rakentaa arvioinnin vuosikellon. Siinä todetaan vuosittain arvioinnin kohtee-
na olevat prosessit, arvioinnin aikataulu, tulosten tarkastelun ajankohdat ja määritetään
vastuuhenkilöt.

Arviointitiedon karttuminen, hyödyntäminen ja julkaiseminen 

Lukiossa sovitaan, miten arviointitieto kerätään ja analysoidaan sekä miten sitä hyödyn-
netään. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä, jotta saadaan vertailukelpoista arviointitietoa,
jonka pohjalta koulua voidaan kehittää.
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12