Page 8 - Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
P. 8
4 Laadukas lukiopolku harjoittelukoulussa
Tiedonkeruu pohjautuu monipuoliseen aineistoon, kuten tilastoihin, erilaisiin palautteisiin
ja kyselyihin. Mikäli havaitaan poikkeama laatukriteeristä, laatukortissa vastuulliseksi ni-
metyt toimijat huolehtivat kyseisen epäkohdan tarkastelusta ja kehittämisestä. Vuosikellon
laatimisen yhteydessä määritetään, kuka tietoa kerää ja analysoi ja miten, missä ja kenelle
arviointitieto jaetaan.
Arviointitietoa hyödynnetään lukion laadun parantamiseen esimerkiksi kehittämistiimeissä,
aineryhmissä tai ryhmänohjauksissa. Koulun johto vastaa siitä, että arviointitieto johtaa ke-
hittämistoimiin. Osana osallistavaa toimintakulttuuria opiskelijat pääsevät hyödyntämään
arviointitietoa ja kehittämään kouluaan esimerkiksi opintojaksoilla, opiskelijakunnassa,
ryhmänohjaustuokioissa ja lukion työryhmissä.
Arvioinnin toteuttajat ja toteuttamistavat todetaan kunkin prosessin laatukortissa, jossa
vastuut ja prosessin omistajuus on kohdennettu tarkoituksenmukaisella tavalla. Esimerkiksi
oppimisen laadun vastuu jakautuu oppijan, opettajan, rehtorin ja erityisopettajan kesken.
Laadun kehittäminen
Laadun kehittämisen lähtökohtana käytetään vuosittaisia kyselyitä (esimerkiksi valtakunnal-
linen kouluterveyskysely ja omat kyselyt eri prosesseista) ja tilastoja (lukiobarometri) sekä
muuta lukion arjessa kertyvää tietoa (Wilma-merkinnät). Ylioppilaskirjoitusten tulosten
seuranta ja opinto-ohjauksen kautta kertyvä tieto kuuluvat myös keskeisenä osana laadun
kehittämiseen, seurantaan ja varmistamiseen.
Edellisen rinnalle lukion laadusta vastaava ryhmä suunnittelee kolmen vuoden arviointi-
syklin esimerkiksi seuraavista arvioinnin kohteista: oppimistulokset ja sijoittuminen jat-
ko-opintoihin, henkilöstö, johtaminen, opetussuunnitelma, resurssit, osallisuus- ja vai-
kuttaminen, oppimisen tuki, hyvinvointi, opetuksen toteuttaminen, harjoittelun vaikutus
oppimiseen ja opetukseen, opintoihin hakeutuminen ja sidosryhmäyhteistyö.

