Page 5 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 5
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 3
LIIKEAAKKOSILLA LUKEMAAN
Susan Jäntti ja Minna Myrsky-Nyberg, Turun normaalikoulu
Elokuussa 2021 Turun normaalikoulun opettajat Susan Jäntti (eo) ja Minna Myrsky-Nyberg
(lo) aloittivat opetuksen kehittämiskokeilun liikkeen yhdistämisestä opeteltavaan ääntee-
seen. Opetuksen kehittämiskokeilu toteutettiin erityis- ja luokanopettajan yhteistyönä. Ko-
keilu sopii myös koulun kieli-
tietoiseen pedagogiikkaan,
sillä liike on samalla ääntee-
seen liitetyn kuvan viittoma.
Kokeilussa kasvatetaan lisäksi
oppilaan suomenkielistä sa-
navarastoa. Pienille lapsille
luontaiset asiat kuten leikki,
uteliaisuus ja fyysinen aktiivi-
suus ovat tuoneet kokeilussa
oman erityisen hauskan sä-
väyksen lukemisen ja ääntei-
den opettamiseen ja oppimi-
seen.
Kuva 1.
1b-luokan ovi
koristeltuna liikeaakkosten
värityskirjaimilla
syyslukukauden päätteeksi
Mallia muualta
Ulkomailla työskennellessään Jäntti kiinnostui tietyistä englanninkielisistä lukemaan opet-
tamisen materiaaleista. Song of Sounds ja Jolly Phonics -materiaaleissa lasta aktivoitiin
kuvan ja musiikin lisäksi lapsen itse tuottamalla liikkeellä. Lapsen suorittama liike liittyi
opettamisessa käytettyyn kuvaan. Jäntti opetti sekä erityis- että luokanopettajan roolis-
saan arabiankielisiä lapsia, jotka 5-vuotiaana opettelivat lukemaan arabian lisäksi englan-
tia. Hän huomasi, kuinka monet oppilaat hakivat lukiessaan apua ja tukea äänteen mukana
opituista liikkeistä, jotta muistaisivat, mikä äänne oli kyseessä. Suomalaisten kustantajien
oppikirjat ja -materiaalit ovat pääsääntöisesti erittäin laadukkaita ja monipuolisia. Koti-
maahan palatessaan Jäntti kaipasi kyseistä materiaalia suomen kielessä. Koska sellaista ei
tullut vastaan, hän alkoi ideoida sitä.