Page 7 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 7
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 5
Kuvat 2-6.
Arvaa mikä viittoma -peli.
Arvaamisen jälkeen
mietitään samalla
alkuäänteellä alkavia
sanoja, tavutetaan ne
tai kirjoitetaan niitä
tussitauluun, rikastetaan
virkkeiksi ym.
Suunnitelmissa on kirjoittaa myös jokaiseen äänteeseen ja kuvaan liittyvä pieni tarina,
mikä osaltaan tukisi kielen kehitystä kokonaisvaltaisesti. Tämä toteutetaan saduttamalla
oppilaita. Myrsky-Nybergillä on kokemusta myös draamaprojektissa aiemmin toteutetusta
oppilaiden omasta sävellyksestä. Tämä työskentely mahdollistaisi sadutuksen lisäksi myös
yhteisen sävellystyön, jolloin kirjainten laulukin olisi lasten itse säveltämä.
Liikeaakkosten monipuolisuus oppimista syventämässä
Opetuskokeilua on toistaiseksi tarkkailtu vain kokemus- ja havaintopohjaisesti. Jatkossa
tätä voitaisiin tutkia esim. osana opetusharjoittelijoiden suorittamaa tutkimustyötä. Ope-
tuskokeilusta saatujen kokemusten pohjalta Jäntti ja Myrsky-Nyberg ovat havainneet, että
liikeaakkosten mukanaolo oppimisessa saattaisi syventää ja vahvistaa äänteiden ja kirjain-
ten oppimista. Viittomien oppiminen tapahtuu kaiken muun oppimistoiminnan ohessa
kuin leikkinä. Liikeleikkitoiminta kasvattaa myös oppilaiden suomen kielen sanavarastoa.