Page 8 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 8
6 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
Turun normaalikoulun oppilaista suurin osa – kuten 1b-luokan oppilaistakin – opiskelee
suomea toisena kielenä, joten liikeaakkosten rytmi, kuva ja liike -yhdistelmä antaa useal-
ta aistikanavalta samanaikaisesti viestiä aivoille, jolloin oppimisen ja suomen kielen voisi
olettaa vahvistuvan multisensorisuuden vuoksi. Samalla sanavarastokin vahvistuu. Lisäksi
viittomat itsessään ovat oppilaista useimmiten kiehtovia liikkeen tekemisen ohella.
Myös jo lukemaan oppineet oppilaat oppivat uutta ja innostuvat äänteistä uudesta nä-
kökulmasta. Osassa viittomia ylitetään myös kehon keskilinja, jolloin näiden viittomien
avulla harjoitetaan ja vahvistetaan samalla sekä aivojen että kehon molemminpuolista yh-
teistoimintaa. Liikeaakkoskorttien käyttöä voi varioida ja eriyttää helposti, joten suunni-
telmallisten pedagogisten tuokioiden lisäksi kortteja ja viittomia voi käyttää oppitunneilla
tarvittaessa lisätehtävinä.
Oppilaiden ajatuksia liikeaakkostyöskentelystä
”Kivointa on ollut kaikki ja värityskuvat.”
”Tykkään paljon r-rotta-sanasta.”
”Se, kun arvaan mikä on viittoma, on kivaa.”
”Muistipelin pelaaminen on hauskaa.”
Kuva 7. Kuva 8.
Oppilaan lempikirjain N-värityskuva