Page 6 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 6

4 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

Luokanopettaja Minna Myrsky-Nyberg piti ideaa kokeilemisen arvoisena osana oman eka-
luokkansa opetusta ja lukemaan oppimista. 1b-luokka on monikulttuurinen luokka, jossa
suurin osa oppilaista on S2-oppilaita. Oppilas opettelee omasta äidinkielestään riippumat-
ta lukemaan suomen kielellä. Tarve on monipuoliselle suomen kielen opiskelulle ja sanas-
tolaajennukselle. Koska taide- ja mediapainotteisen linjan luokassa draamakasvatus on ko-
rostuneesti syventämässä eri oppiaineiden opiskelua, tämä opetuksen kehittämiskokeilu
olisi oletettavasti erinomainen lisä lapsen kielen ja lukemisen kehitykselle. Myrsky-Nyberg
on tutkinut draamakasvatusta oppiaineen syventäjänä opetusharjoittelijoiden kokemana.
Palaute draamallisten työtapojen käytöstä eri oppiaineissa oli kannustava ja myönteinen.
Myös tämä kokeilu kasvattaa osaltaan opetusharjoittelijoiden ammatillista osaamista ja
täydentää uudella mallillaan äänteiden ja kirjainten opettamista. Näin kokeilu pääsi alka-
maan.

1b:n liikeaakkostuokiot

Minna Myrsky-Nyberg opetusharjoittelijoineen tutustuttaa lapset viikon äänteeseen ja
kirjaimeen viikon ensimmäisellä suomen kielen tunnilla. Tiistaisin erityisopettaja on suo-
men tunnilla yhteisopettajana ja tunnin lopussa hän esittelee uuteen äänteeseen liittyvän
kuvan (esim. p - perhonen) ja viittoman. Oppilailla on omat pussukat, jonne he saavat sa-
malla uuden liikeaakkoskuvakorttinsa. Liikeaakkoskuvat ovat samalla tavoin luokan seinäl-
lä esillä kuin aapisenkin aakkoset. Lisäksi lauletaan samaa melodiaa ja kaavaa noudattava
äännelaulu ja viitotaan laulaessa kyseinen viittoma. Laulun sävelmä on toistaiseksi ollut
sama kuin Piippolan vaari -laulussa, sillä se on osalle jo tuttu ja helposti opittava. Laululeik-
ki on ollut lapsille mieluinen ja he laulavat mielellään viikon äännelaulua erilaisissa arjen
tilanteissa.

Keskiviikkoisin ja torstaisin lukemista harjoitellaan Myrsky-Nybergin ja opetusharjoitte-
lijoiden johdolla enimmäkseen luokan aapisen ja muiden valittujen harjoitusten avulla.
Luokassa oppilaita sadutetaan viikoittain ja luokan tarinasta etsitään viikon kirjainta ja
kerrataan äännettä monin tavoin. Perjantaisin yksi suomen kielen tunneista on kiertopis-
tetyöskentelylä, jossa erityisopettajalla on oma liikeaakkospisteensä. Kortteja ja viittomia
käytetään pisteellä monin eri tavoin, jolloin äänteiden kanssa puhuminen, lukeminen ja
kirjoittaminen tuntuvat leikinomaisilta ja pelillisiltä sekä hauskoilta. Perjantaisin oppilaat
saavat viikon äänteen kuvan kotiinsa A4-kokoisena värityskuvana. Kotitehtävä on vapaa-
ehtoinen, mutta jokainen kuitenkin vie kuvan kotiinsa. Väritystehtävä on ollut oppilaiden
mielestä kovin mieluinen ja he odottavat sitä jo aiemmin viikolla.

Kun kaikki äänteet on opittu, lisätään lauluihin mukaan viittomakielinen kirjain, jolloin lap-
silla on mahdollisuus oppia myös viittomakieliset aakkoset. Kaikki lapset saavat kevään
lopuksi kirjainkuvapussukkansa itselleen omaksi, jolloin kesän aikana oppilaat voivat halu-
tessaan niillä pelata tai opettaa läheisiään äänteiden ja viittomien pariin.
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11