Page 11 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 11
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 9
IPAD LUKEMISEN JA KIRJOITTAMISEN APUVÄLINEENÄ
Hanna Lehikoinen, Tampereen normaalikoulu
Lukivaikeudet ovat merkittävin erityisopetuksen tukea vaativa oppimisen ongelma ala-
koulussa. Ilman sujuvaa lukemisen ja kirjoittamisen taitoa lapsen tiedonsaanti ja oppimi-
nen rajoittuvat merkittävästi ja vaikutus ulottuu sosiaalisesta pärjäämisestä aina työelä-
mässä selviämiseen. Lukivaikeuden vaikutukset ulottuvat koulutyössä äidinkielen lisäksi
kaikkiin lukuaineisiin, matematiikkaan ja kielten oppimiseen. Heikon lukutaidon seurauk-
sena kielellinen kehitys saattaa hidastua ja oppimisvaikeudet siten vähitellen laaja-alais-
tua. Joillakin oppijoilla lukutaito jää heikoksi aktiivisesta harjoittelusta ja kuntoutuksesta
huolimatta. Toiminnallinen lukutaidottomuus vaikeuttaa kaikkea opiskelua, arkisia tilan-
teita sekä yhteiskunnassa ja työelämässä pärjäämistä. Lukivaikeus vaikuttaa myös oppijan
itsetuntoon sekä kiinnostukseen koulunkäyntiä kohtaan. (Qvarnström 2013.)
Kun oppilaalla on merkittäviä lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksia, on keinona usein rajata
opiskeltavaa materiaalia tai alentaa tavoitteita. Kaikille opiskelijoille tämä ei kuitenkaan ole
hyvä vaihtoehto. Monilla on jatko-opintohaaveita ja halu opiskella kuten ikätoverit. Oppijat
voivat opiskella vaihtoehtoisin keinoin saavuttaaksensa samat tulokset kuin muut. Haastee-
na opetukselle on löytää ne korvaavat keinot, joiden avulla oppiminen on mahdollista ja
opetussuunnitelman tavoitteet voidaan saavuttaa. (Paloneva & Mäkipää 2019, 125.)
Tieto- ja viestintätekniikalla sekä digitaalisessa muodossa olevalla aineistolla on yhä suu-
rempi rooli opiskelussa ja arjessa. Monet asiat on mahdollista saavuttaa digitaalisessa
muodossa, ja siksi lukemisen ja kirjoittamisen digitaalisilla apuvälineillä on aiempaa suu-
rempi merkitys lukivaikeuden kompensoijana. Varhain opeteltu ja rutiiniksi muodostunut
digitaalisten lukemisen ja kirjoittamisen apuvälineiden käyttö edistää oppimista ja osallis-
tumista sekä etenemistä opintoihin, ammattiin ja työuralle. (Oikeus oppimiseen -neuvot-
telukunta.)
Koulussamme opiskelee oppilaita, joiden puutteellinen lukutaito vaikuttaa heidän opiske-
luunsa. Oppilaat ovat riippuvaisia aikuisten heille antamasta tuesta ja tarvitsevat paljon
ohjausta ja erityisopetuksen resurssia pystyäkseen opiskelemaan oman opetusryhmänsä
tahdissa. Tämä aiheuttaa oppilaille turhautumista ja oppilaat viettävät paljon aikaa oman
opetusryhmän ulkopuolella opiskelemassa. Tukea annetaan milloin käytävässä ohjaajan
toimesta, milloin erityisopetuksen tilassa. Mitä vanhemmaksi oppilaat ovat kasvaneet, sen
suuremmaksi tarve pärjätä itse ja olla vertaisten joukossa on kasvanut. Oppilaat saavat
opiskeluunsa laajasti tukea koulussa ja sen ulkopuolella, mutta olemme halunneet opetuk-
sen, ohjauksen ja kuntoutuksen lisäksi myös etsiä keinoja kompensoida lukutaidon vaiku-
tusta oppimiseen ja osaamisen osoittamiseen sekä kasvattamaan oppilaiden itsenäisyyttä.
Lähtökohtana on ollut Perusopetuksen opetussuunnitelmaan (2014) kirjattu oppilaan oi-
keus saada tukea oppimiseensa heti tuen tarpeen ilmettyä, oikeus saada tarvitsemansa
apuvälineet sekä oikeus saada tukea arviointitilanteissa. Tavoitteena on, että koulusta