Page 12 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 12
10 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
lähtiessään oppilas on saavuttanut tarvittavat tiedot ja taidot, ja että olemme löytäneet
jokaiselle oppilaalle keinot saavuttaa ne. Lainsäädäntö asettaa vaatimuksia paitsi tuen
antamiselle myös koulutuksen ja tiedon saavutettavuudelle.
Tässä kirjoituksessa tarkastellaan digitaalisten lukemisen ja kirjoittamisen apuvälineiden
käyttöä koulussa opiskelun ja arvioinnin tukena oppilailla, joilla on vaikea-asteinen luki-
vaikeus. Esittelen muutamia kokeilemiamme ratkaisuja ja apuvälineiden käyttöön liittyviä
oivalluksia ja haasteita.
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien kompensoiminen apuvälineellä
Lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksien aiheuttamaa haittaa voidaan vähentää koulussa
muokkaamalla opetusta ja oppimateriaalia oppijalle saavutettavaksi sekä käyttämällä op-
pilaalle yksilöllisesti suunniteltuja tukikeinoja ja apuvälineitä. Lukivaikeuden aiheuttamaa
haittaa voidaan kompensoida. Tällä tarkoitetaan puuttuvien tai puutteellisten taitojen täy-
dentämistä perinteisin tai teknisin ratkaisuin. Näitä voivat olla mm. erilaiset tietotekniset
välineet ja sovellukset. (Paloneva ym. 2019, 125.) Teknisistä apuvälineistä on koulutyössä
apua lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuksissa, vieraiden kielten oppimisessa, keskittymi-
sen pulmissa, matematiikan oppimisvaikeuksissa, ajanhallinnassa, kuulon vaikeuksissa,
muistin ongelmissa ja motorisissa pulmissa.
Koska vaikeuden ilmeneminen on yksilöllistä, vaihtelevat siihen tarvittavat apuvälinerat-
kaisutkin. Siksi on tärkeää kokeilla erilaisia välineitä ja ratkaisuja ja löytää oppilaalle sopi-
vimmat välineet. Erilaisia apuvälineitä ja ohjelmistoja on tarjolla runsaasti. Ohjelmistojen
saavutettavuus ja esimerkiksi hinta vaihtelevat paljon. Haasteena on löytää juuri kyseiselle
oppijalle sopivat keinot. Mitään kaikille sopivaa ratkaisua ei ole tarjolla, ja siksi ennakko-
luuloton kokeileminen ja mahdollisuuksien kartoittaminen ovat avainasemassa. On har-
millista, jos oppilaalle on hankittu kallis ohjelmisto, jonka käytön hän kokee hankalaksi ja
sitä kautta luopuu kokonaan apuvälineiden käytöstä.
Tutkimuksissa on todettu, että teknologialla itsessään ei ole suoraa vaikutusta oppimiseen,
vaan vaikutukset riippuvat siitä, miten teknologiaa milloinkin käytetään (Häkkinen, Kiili,
Hautala, Pöysä-Tarhonen, Kanniainen & Leppänen 2021, 218). Kokeilussammekin huomat-
tiin, että teknologia ei ratkaissut ongelmia kuin osittain. Merkittävää oli koko pedagoginen
infrastruktuuri eli oppimistehtävien luonne ja niiden toteuttamisen ratkaisut, opettaja ja
muiden oppilaiden rooli tehtävässä sekä myös fyysinen oppimisympäristö, jossa tehtävää
tehtiin ja apuvälinettä käytettiin. Avainasemassa ei ollut vain laite, vaan se, miten laite saa-
tiin valjastettua pedagogisesti mielekkääseen rooliin tukea tarvitsevan oppilaan opetuk-
sessa. Oikeus oppimiseen neuvottelukunta on vuonna 2019 esittänyt huolensa siitä, että
henkilöt, joilla on lukivaikeus, jäävät pääsääntöisesti vaille tukea ja ohjausta lukiapuvälinei-
den käytössä, mikä lisää heidän syrjäytymisriskiään sekä koulutuksessa että työelämässä
(Oikeus oppimiseen-neuvottelukunta).