Page 4 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 4

2 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III

ESIPUHE

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen harjoittelukouluissa III -julkaisu on kolmas yli-
opistollisten harjoittelukoulujen oppimisympäristöjulkaisu. Teos on kirjoitettu nimenomaan
FCLab.fi-hankkeen ja eNorssi-verkoston TVT-ryhmän yhteistyönä, ovathan aktiiviset toimi-
jat pääosin mukana molemmissa kehittäjäverkostoissa. Ensimmäinen oppimisympäristöjen
kehittämistä koskevan teos julkaistiin 2018 ja toinen 2020. Nyt on siis saman julkaisusarjan
kolmannen osan vuoro. Aiempien julkaisujen tapaan halusimme koota harjoittelukouluissa
tehtävää kehitystyötä yhteen ja helpommin löydettäväksi. Pyrkimyksenä on samalla auttaa
kaikkia suomalaisten koulujen ja oppimisympäristökehittämisestä kiinnostuneita tahoja.

Julkaisun ideointi käynnistettiin syksyllä 2021, ja ”norsseille” tuttuun tapaan kirjoitusproses-
si eteni vauhdikkaasti. Teos valmistui muutamassa kuukaudessa, ja julkaisu ajoitettiin Joen-
suun eNorssi-seminaariin huhtikuussa 2022. Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen
harjoittelukouluissa III -julkaisussa on mukana14 artikkelia eri harjoittelukouluista, ja kirjoi-
tustyöhön on osallistunut noin 30 opettajaa ja opettajankouluttajaa. Kirjoittajat ovat tehneet
pyyteetöntä työtä pääosin omalla ajallaan, koska oman kehitysprosessin näkyväksi tekemi-
nen on koettu tärkeäksi.

Suomen harjoittelukouluissa tehdään paljon erilaista oppimis- ja toimintaympäristöjen ke-
hitystyötä, ja kaikki oppilaitokset ovat verkostoituneet laajasti. Rinnan julkaisun kanssa lu-
kuvuonna 2021–2022 on tehty myös uutta tietostrategiaa ja osaamistaulukoita sekä uutta
eNorssin ohjelmointipolkua. Työssä on oltu aktiivisessa yhteistyössä Opetushallituksen ja
uudet lukutaidot -ohjelman kanssa. Yhteistyötä on kehitetty myös esimerkiksi Innokas-ver-
koston kanssa.

Julkaisun alkuosa keskittyy Future Classroom Lab -toimintaan (FCLab), joka on laajentunut
Tampereen, Joensuun ja Oulun käynnistämästä pilotista nyt kaikkiin kymmeneen Suomen
yliopistolliseen harjoittelukouluun. FCLab.fi-hanke kehittää yksiköissään eri puolilla Suomea
uusia oppimisympäristöjä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa. Julkaisuun haluttiin mukaan
monenlaista muitakin aihepiiriin enemmän tai vähemmän liittyviä teemoja.

Harjoittelukoulujen tutkimus-, kokeilu- ja kehitystoiminnan ytimessä on paitsi pedagogiikka,
myös oppimisen tilat ja teknologia. FCLabin kehitystyön ytimessä ovat oppimisympäristöt ja
oppimisen vyöhykkeet. Joustavat oppimisympäristöt ja niissä tapahtuva opiskelu sekä opet-
taminen ovat edelleen erittäin ajankohtaisia teemoja. Joihinkin kehityssuuntiin liittyy myös
vastakkainasetteluja ja kriittisiä asenteita. Tätä aihepiiriä käsittelee esimerkiksi artikkeli
Avoimen oppimisympäristön ja perinteisen luokkatilan vertailua, joka pohjautuu sensoritek-
nologiaan ja mitattuihin tietoihin äänenvoimakkuudesta ja ilmanlaadusta.

Toivomme, että tämä julkaisu on avuksi mahdollisimman monelle oppimis- ja toimintaympä-
ristöjen kehittämisen parissa toimivalle henkilölle. Lämmin kiitos kaikille julkaisun toteutta-
miseen osallistuneille!

Tuomo Tammi & Mikko Horila
   1   2   3   4   5   6   7   8   9