Page 7 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 7

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  5

Yhtenä tilojen sensoroinnin keskeisimmistä tavoitteista on tuottaa mittausdataa erilaisista
tiloista ja pyrkiä vertaamaan opettajan subjektiivisia kokemuksia mitattuihin tuloksiin sekä
vertailla tavanomaisen luokkatilan ja avoimen oppimistilan äänimaisemaa. Joulukuussa
2021 Tampereen FCLab toteutti KAKS10ssa tehoseurantaviikon, jonka aikana tutkittiin
mittaustuloksien yhteyksiä opettajan kokemaan rauhallisuuteen/rauhattomuuteen ja ää-
nenvoimakkuuteen sekä oppitunnin aikana käytettyihin työtapoihin. Kyseistä tutkimusta
esitellään tarkemmin tämän julkaisun artikkelissa ”Avoimen oppimisympäristön ja perin-
teisen luokkatilan vertailua” (Kosonen, Horila & Tammi).

Mikäli koulussanne on kiinnostusta tilojen ominaisuuksien seurantaan, kannattaa tutustua
Telia Indoor Climate monitoring starter kitiin tai olla yhteydessä tämän artikkelin kirjoitta-
jiin.

Näkyvyyden hallinta

KAKS10-oppimisympäristö on jäsennetty useisiin oppimisen vyöhykkeisiin ja suunniteltu
toimimaan puoliavoimesti; tilassa on erillisiä alueita, jotka jossain määrin rajautuvat toi-
sistaan. Toisaalta tilalta halutaan avoimuutta ja ilmavuutta, toisaalta myös mahdollisuut-
ta erottaa ryhmiä ja saada yksityisyyttä. Opettajan ja ryhmänhallinnan kannalta on luon-
nollisesti eduksi mahdollisimman hyvä näkyvyys. Jotta opettaja seisoessaan näkee laajan
alueen, KAKS10n elementit (oppilaiden kaapistot, katsomoelementti, sermit) ovat noin
120 cm korkeita. Samalla nämä puolikorkeat elementin rajaavat ja rauhoittavat istuvan
oppilaan näkökentän mainiosti.

Näkyvyyttä ja samalla myös äänenvoimakkuutta ja kaikua on osaltaan hallittu keveillä ser-
meillä. Yesecon valmistamat sermit ovat siistejä, ekologisia ja akustisesti erinomaisia. Ne
ovat myös 120 cm korkeita, joten niiden yli näkee seisoessaan, mutta istuttaessa ne rajaa-
vat tarpeettomia ärsykkeitä näkökentästä.

Lasielementit ovat sisätiloissa usein erittäin hyvä ratkaisu, sillä ne parhaimmillaan yh-
distävät tarpeen rajata kuitenkaan katkaisematta näkyvyyttä. KAKS10ssakin on runsaasti
ikkunoita. KAKS10n suuremman tilan reunassa on pieni lasi-ikkunoin erotettu huonetila.
Pääsääntöisesti näkyvyys siihen on auki, mutta yksityisyyttä saadaan tarvittaessa sälekaih-
timien avulla.

Myös näkymää ulos on joskus tarve harkita. Vaikka suurten ikkunapintojen tuoma valoi-
suus on pääsääntöisesti erinomainen ominaisuus, toisinaan ulkoa tulevia virikkeitä tai kir-
kasta valoa tulee toisinaan rajoittaa. KAKS10n ikkunoihin on siksi asennettu sekä sälekaih-
timet että pimentävät rullaverhot.

Kahta KAKS10n suurempaa oppimistilaa erottavan väliseinässä olevaan ikkunaan ja lasio-
veen asennettiin syyskuussa 2021 älykalvot. Älykalvo on lasille liimattava kalvo, joka muut-
tuu napin painalluksella kirkkaasta himmeäksi. Toiminta perustuu kahden kalvokerroksen
välissä olevien nestekiteiden liikkeeseen ja pysähtymiseen. Kun kalvolle syötetään säh-
kövirtaa, muuttuu se hetkessä läpinäkyväksi. Kalvojen avulla voidaan siis silmänräpäyk-
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12