Page 5 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 5
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 3
KEHITTÄMISTÄ JA OPPIMISEN ESTEIDEN POISTAMISTA
- Kahden innokkaan puuhastelusta koko koulua hyödyntäväksi toimintamalliksi
Mikko Horila & Tuomo Tammi, FCLab Tampere, Tampereen yliopiston normaalikoulu
KAKS10 56 on Tampereen normaalikoulun alakoulun n. 50 hengen puoliavoin oppimisym-
päristö, jossa toimii kaksi opetusryhmää (5. ja 6. luokka). Tila suunniteltiin ja toteutettiin
noin viisi vuotta sitten uudeksi innovatiiviseksi oppimisympäristöksi ja toiminta liitettiin
osaksi FCLab-hanketta hieman myöhemmin. Tilat, kalusteet ja teknologia on todettu varsin
hyvin käytössä toimiviksi, mutta tilaa ja sen teknologiaa halutaan kehittää edelleen. Joka
vuosi valitaan muutama erityinen kehityskohde sekä jatketaan panostamista teknologiaan,
kokeiluun ja kehitystyöhön. Tässä artikkelissa käsitellään lähinnä lukuvuoden 2021–2022
painopisteitä, sekä nostetaan esiin ratkaisuita, joita uskallamme suositella myös muille
koulutussektorin toimijoille.
Monet hankkeessa kokeillut ja kehitetyt käytänteet ja ratkaisut on todettu hyviksi ja siir-
retty laajempaan käyttöön muissakin koulun tiloissa. Esimerkiksi KAKS10ssa kokeiltu in-
fo-tv-ratkaisu on otettu käyttöön laajasti koulun aulatiloissa, ja toiminta on edelleen laa-
jentumassa perusasteelta lukioon. Samoin kokeilussa ollutta sensorointia on voitu viedä
muihinkin koulun tiloihin ja laajentamista suunnitellaan edelleen. Myös Maker-tilojen ke-
hittämistä on jatkettu rohkaisevien ensikokemusten johdosta. Hyviksi havaitut käytänteet
pyritään monistamaan ja siten saamaan hankkeelle vaikuttavuutta ja ennen kaikkea kehit-
tämään koulua ja koulutusta.
FCL-verkoston ideoima ja kansallisen FCLab-hankkeen Suomeen jalostama vyöhykemal-
li ohjaa osaltaan koulusuunnittelua. Oppimisen vyöhykkeisiin perustuva suunnittelu on
todettu mielekkääksi sekä nykyaikaista opetusta ja oppimista tukevaksi. On kiinnostavaa,
että yliopistojen harjoittelukoulujen saneerauskohteiden lisäksi esimerkiksi Kirkonkylän
koulu Pirkkalassa rakennetaan ja varustetaan FCLabin vyöhykemallin mukaan.
Kuva 1.
KAKS10-oppimisympäristö
on suunniteltu FCLabin
oppimisen vyöhykkeiden
mukaiseksi opetustilaksi