Page 8 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 8

6 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
sessä avata tai sulkea näköyhteys kahden lasilla toisistaan erotetun tilan välillä. Asennus
mahdollistui FCLab Tampereen / KAKS10 56:n aloitettua yhteistyön Älykalvot Oy:n kans-
sa. Käyttökokemus on ollut erittäin hyvä, ja älykalvo sopii moniin tarkoituksiin erilaisissa
kiinteistöissä. Kouluillakin löytyy useita älykalvon käyttökohteita, kun näkyvyyttä tarvitsee
ajoittain hallita ja rajoittaa. Älykalvo toimii myös projektorin heijastuspintana.

          Kuva 3. Älykalvo mahdollistaa näkyvyyden hallinnan nopeasti nappia painamalla.
Maker II
Vuonna 2019 toteutimme kouluun ensimmäisen Maker-tilan ja saatujen kokemuksien
pohjalta päädyttiin varustamaan myös toinen tila, joka otettiin käyttöön vuoden 2021 ai-
kana. Ensimmäinen maker-tila oli alun perin kuvataiteen luokka, johon tuotiin mukaan
maker-elementtejä (elektroniikka, rakentelu, ohjelmointi, media). Ongelmaksi nousi kui-
tenkin tilan korkea varausaste, eli tila oli harvoin vapaana varattavaksi lukujärjestykseen
lukittujen tuntien johdosta. Niinpä päädyimme varustamaan väliaikaiseksi suunnitellun
KS-tilan toiseksi maker-tilaksi.
Maker II-luokan lähtökohtana oli vahva yhteys käsityöhön. Tilassa on käsityön kovien ma-
teriaalien opetukseen tarvittava perusvarustus, mutta mukaan tuotiin myös ohjelmoin-
titarpeistoa, erilaisia rakennussarjoja, robotiikkaa, maker-kärry (elektroniikkavarustus),
3D-tulostin, ompelukoneita sekä mediavarustusta greenscreenin ja valaisimien muodos-
sa. Höyläpenkkien päälle tehtiin omana työnä levyt, jotka mahdollistavat suunnittelutyön
höyläpenkkien reikäistä pintaa paremmin.
Maker II tilassa on suhteellisen vähän lukujärjestykseen merkittyjä tunteja, joten nyt
on saavutettu alkuperäinen ajatus, jossa tila voidaan varata jaksomaisesti erilaisiin ma-
ker-projekteihin tai mediatuotantoon aiempaa joustavammin. Samalla on huomattu, että
kaksi erilaista maker-tilaa – toinen kuvataidepainotuksella ja toinen käsityöpainotuksella
on varsin toimiva yhdistelmä. Ensimmäisen käyttövuoden kokemukset ovat olleet rohkai-
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13