Page 13 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 13
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 11
Kompensaatiomenetelmiä on tärkeää ottaa käyttöön riittävän aikaisessa vaiheessa, jolloin
tehtävät eivät vielä ole liian vaativia ja opiskeltavaa ainesta on kohtuullisesti. Tällöin voima-
varoja jää myös uusien tekniikoiden käyttöönottoon ja niiden opiskeluun. Jos apuvälineitä
tuodaan lapselle ja nuorelle vasta siinä vaiheessa, kun opiskeluun ja sen työläyteen on tus-
kastuttu, on vaarana se, ettei voimavarat enää riitä tekniikkaan tutustumiseen. (Paloneva
ym. 2019, 140.)
Kokemuksia iPadin käytöstä lukiapuvälineenä
Koulussamme on kaikilla oppilailla käytössään henkilökohtaiset iPadit ja päätimme lähteä
kartoittamaan niiden käyttöä lukiapuvälineenä. Apua ja tukea saatiin Pirkanmaan sairaan-
hoitopiirin apuvälineyksikön Tikoteekista. TAYS Apuvälinekeskuksen alaisen Tikoteekin asi-
akkaita ovat ne lapset ja aikuiset, jotka tarvitsevat tietokoneen käytön tai kommunikoinnin
apuvälinepalveluita. Asiakkaaksi hakeudutaan lääkärin lähetteellä, tässä tapauksessa kou-
lulääkäri teki tarvittavan lähetteen. Lukemisen ja kirjoittamisen apuvälineet määritellään
tällä hetkellä oppimisen välttämättömiksi apuvälineiksi ja niiden hankinta on opetuksen
järjestäjän vastuulla.
Kokeiluun osallistui kaksi alakoulun oppilasta (ei alkuopetuksesta), joilla oli vaikeita kielel-
lisen alueen haasteita ja niiden vuoksi erittäin heikko lukutaito. Näillä oppilailla on mer-
kittäviä vaikeuksia lukea ja ymmärtää lukemaansa sekä kirjoittaa sana- tai virketasolla.
Oppilailla oli muuten useita vahvoja alueita, esimerkiksi matematiikka tai muisti, mutta lu-
kutaidon heikkous vaikutti kohtuuttomasti heidän opintoihinsa. Saatuja kokemuksia hyö-
dynnettiin myöhemmin myös muiden oppilaiden tukemisessa esimerkiksi S2-opetuksessa.
Kokeilussa on ollut mukana erityisopettaja, koulunkäynnin ohjaaja sekä luokanopettaja.
Koulun iPad-vastaava opettaja on ollut suureksi avuksi ja tueksi. Kokeiluun osallistuneilla
opettajilla ei ole ollut mitään erityisiä tietoteknisiä valmiuksia, vaan kaikki kokeilut on tehty
yrityksen ja erehdyksen kautta. Oppilaiden valmiudet ovat vaihdelleet, mutta pääasiassa
oppilaat ovat ottaneet uusia taitoja haltuun nopeammin kuin aikuiset. Oppilailla on ollut
käytössään iPad mini, langattomat Bluetooth-kuulokkeet sekä tarvittaessa näppäimistö.
Apuvälineeksi kokeiluumme valikoitui iPad, koska koulussamme on kaikilla vuosiluokkien
1–6 opiskelijoilla käytössään iPadit. iPadissa on tarjolla erilaisia oppijoita huomioivia käyt-
töapuominaisuuksia, jotka yhdistettynä kolmannen osapuolen sovelluksiin mahdollistavat
oppijan tarpeiden huomioimisen oppimisprosessissa. Meillä ei ole kokemusta muiden
tablettitietokoneiden hyödyntämisestä, joten emme ota kantaa niiden ominaisuuksiin.
Etuna kaikissa tablettitietokoneissa on se, että ne eivät näytä apuvälineeltä. Käyttäessään
iPadia luokassa oppilas ei erottunut muusta luokasta merkittävästi, koska iPadia käytettiin
opiskelussa muutenkin paljon. iPad ja muut tablettitietokoneet ovat helppoja ja kevyitä
liikutella ja niiden asetuksia on helppo ja nopea muokata tilanteen mukaan. Ne ovat myös
lapsille tuttuja välineitä.