Page 7 - eNorssi 25 vuotta
P. 7
2 Opetusharjoittelun ohjauksen tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä
välisen yhteisohjaajuuden mallin. Eveliina Artama ja Nina Högerman Turun normaalikou-
lusta tarkastelevat oppilaan tuen ja luokanopettajan erityisopettajan yhteistyön tulemista
osaksi opetusharjoittelua vastauksena opetusharjoittelijoiden palautteisiin.
Neljännessä osassa esitellään erilaisia välineitä ohjauksen avuksi. Mari Mäki-Paavola ja
Päivi Soininen Jyväskylän normaalikoulusta erittelevät erilaisia ohjauskäytänteitä. Perttu
Ervelius Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulusta kuvaa opetusharjoittelun ohjaukseen
kehittämänsä tutkimusperustaisen työkalun. Jani Kiviharju Helsingin normaalilyseosta ku-
vaa verkko-ohjauksen kehittämiskokeilun. Annukka Juutinen Itä-Suomen yliopiston har-
joittelukoulusta soveltaa moniulotteista opettajan osaamisen prosessimallia (MAP) osana
opetusharjoittelun kehittämistä. Roope Salonen Helsingin normaalilyseosta esittelee mal-
lin opetusharjoittelijoiden ohjatussa opetusharjoittelussa käyttämien opetusmenetelmien
monipuolistamiseksi.
Viimeisen osan kehittämistehtävissä esitellään kohdennettuja näkökulmia ohjaukseen. Mik-
ko Lindeman Jyväskylän normaalikoulusta kuvaa valmentavaa otetta opetusharjoittelun
ohjauksessa. Minna Myrsky-Nyberg ja Katri Takko Turun normaalikoulusta kuvaavat suomi
toisena kielenä ja kirjallisuus -opetuksen kolmivuotisen kehittämiskokeilun. Johanna Asp-
lund Tampereen yliopiston normaalikoulusta esittelee ohjausmateriaalin alkuopetusluokan
opetusharjoitteluun. Pirjo Pollari Jyväskylän normaalikoulusta vertailee opettajuuden pol-
kuja Suomessa ja Englannissa. Sanna Isopahkala Tampereen yliopiston normaalikoulusta
avaa koulujen tunnekasvatuksen näkökulmia ohjauskeskusteluissa hyödynnettäviksi.
Antoisia ohjaushetkiä!
Heidi Mouhu ja Pasi Kurttila

