Page 10 - eNorssi 25 vuotta
P. 10
5 Opetusharjoittelun ohjauksen tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä
Yhä vahvemmin ajattelemme, että opettaja ohjaajana ja opetustuokioissa on tunnejohtaja.
Oma tapa sanoittaa tunteita luo ilmapiiriä niin ohjaus- kuin opetustilanteissakin. Oppimi-
seen sisältyy tunteita: turhautumista, pettymystä ja joskus jopa iloa. Onko meillä opettajilla
valmiuksia johtaa tätä tunteiden sirkusta? Onko meillä ohjaajilla työkaluja auttaa tunteen
vallassa olevaa opetusharjoittelijaa? Onko ohjattavalla työkaluja käsitellä opetustyössä
väistämättä syntyviä tunteita? Osaammeko nimetä omia tunteitamme? Osaammeko oh-
jata harjoittelijaa tunteiden nimeämiseen? Osaammeko ohjata kohtaamaan oppijoiden
tunteenilmaukset?
Ehjä ja kokonainen ohjausprosessi vahvistaa ohjattavan toimijuutta
Ohjauksen hyvinvointipolulla positiivinen pedagogiikka ja kukoistava kasvatus tulee vahvasti
mukaan opetusharjoittelun ohjaukseen, samalla rakennetaan ja juurrutetaan ohjaukseen
hyvinvointikulttuuria koko kouluyhteisöä koskevien hyvinvointiin keskittyvien toiminta-
mallien avulla. Olemme nimenneet tämän hyvinvointia edistävän matkan ohjauksen hy-
vinvointipoluksi, joka on samalla ohjattavan oma hyvinvoinnin oppimispolku. Ohjauksen
hyvinvointipolun aikajanan alussa tutustutaan ja havainnoidaan koulun toimintakulttuuria,
millä tavalla positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointiopetus ovat osa koulun rakenteita ja
käytänteitä ja onko positiivisen pedagogiikan kolmannen aallon elementtejä huomattavissa.
Ohjausprosessin alussa pohditaan yhdessä, miten voidaan kehittää ja rakentaa yhteisöllistä
hyvinvointia ja toimintakulttuuria, joka mahdollistaisi koko kouluyhteisön kukoistamisen.
Tässä hyvinvointipolun aikajanan alussa ohjataan ja herätellään ohjattavat hyvinvointikas-
vatuksen ja laaja-alaisten hyvinvointitaitojen käyttämiseen.
Askelina kohti hyvinvoivaa toimintakulttuuria käytämme 5K + 2 -valmennusavaimia, jotka
ovat positiivisen pedagogiikan peruselementtejä. Valmentava vuorovaikutus koostuu (Avola
& Pentikäinen 2019) viidestä elementistä, joita ovat kiinnostuminen, kunnioittaminen, ky-
syminen, kuunteleminen, kannustaminen ja joita sovelletaan ohjauksen hyvinvointipolulla
aktiivisesti ja tietoisesti koko ohjausprosessin ajan. Valmennusavaimiin olemme liittäneet
mukaan myös Longan (2015) kiittämisen ja Matinlaurin omassa opetustyössään ja opetus-
harjoittelun ohjauksessa käyttämä kohottamisen eli näkyväksi tekemisen valmennusavain.
Näiden valmennusavainten käytöstä olemme kirjoittaneet 5K + 2 -valmennusavainten har-
joituskirjan, jossa mainitut teemat kulkevat aktiivisesti mukana ohjatun harjoittelun hyvin-
vointipolun aikajanalla ja luovat perusrungon ohjaukselle. Lisäksi käsikirjassa on määritelty
hyvinvointitaitoja ja listattu harjoituksia, joiden avulla aikajana syntyy.
Positiivinen pedagogiikka ja hyvinvointiopetus tulee esille ohjaajan toiminnassa sekä luo-
kassa oppijoiden kanssa että ohjaustilanteissa ja kouluyhteisön arjen käytänteissä. Miten
aloitetaan yhteinen tuokio, kokous tai oppitunti? Otetaanko alkuun rauhoittumisen ja läsnä-
olon harjoitus, jotta muut asiat eivät haittaisi keskittymistä yhteiseen asiaan? Tämä ohjaajan
toiminta virtaa koko ohjausprosessin ajan ja tukee ohjattavan kykyä ymmärtää, soveltaa

