Page 8 - eNorssi 25 vuotta
P. 8

3 Opetusharjoittelun ohjauksen tutkimusta, kokeilua ja kehittämistä

POSITIIVISEN PEDAGOGIIKAN TYÖKALUJA
OPETUSHARJOITTELUN OHJAUKSEEN
— Matkalla kohti hyvinvointia edistävää ohjauskulttuuria

Minna Matinlauri ja Tiina Salonen, Helsingin normaalilyseo

Positiivinen kasvatus ja positiivinen pedagogiikka luo suuntaa ja on perusta uudenlaiselle
ohjausajattelulle- ja toiminnalle, se voisi parhaimmillaan mahdollistaa sekä ohjaajan että
ohjattavan kukoistuksen. Ohjauksen hyvinvointipolulla voimme tukea ohjattavan asian-
tuntijuuden ja itsensä johtamisen taidon kehittymistä. Aloittelevan opettajan resilienssiä
ja kykyä toimia alati muuttuvassa ympäristössä voidaan vahvistaa itsetuntemusta ja omia
vahvuuksia havainnoivalla aikajanatyöskentelyllä. Tästä syntyy ohjauksen hyvinvointipolku,
jossa tehdään ohjaajan ja ohjattavan yhteistyössä monipuolisia positiivisen pedagogiikan
interventiota. Näillä interventioilla tuetaan ohjattavien kokonaisvaltaista kasvua ja samalla
vahvistetaan kehittyvää ammatillista identiteettiä ja luodaan pohjaa kasvatus- ja oppimisop-
timismille. Ohjaaja ja ohjattava ovat matkalla kohti pedagogisen viihtymisen tilaa (Haa-
paniemi & Raina 2014), jossa ohjattava ja ohjaaja ovat voimaantuneita ja motivoituneita
opettajia, ja heillä on halu kehittää omaa osaamistaan positiivisen ja kukoistavan kasvatuk-
sen teemoin ja menetelmin. Näin ollen ohjaaja ja ohjattava ovat avoimia uusille haasteille
ja he havaitsevat kasvun mahdollisuuksia, jopa kukoistukseen liittyvää energisoitumista.

Kahden vuosikymmenen aikana positiivisen psykologian tutkimus on kehittynyt kolmessa
eri aallossa ja yksilön hyvinvoinnin tarkastelusta on siirrytty toisen aallon kaikkien tunteiden
hyväksymisestä ja koulujen toimintakulttuurin rakentamisesta kohti yhteistä, yhteisöllistä ja
yhteiskunnallista kukoistusta. Kolmannessa aallossa tavoitteena on huomioida kokonaisval-
taisen hyvinvoinnin monimutkaisuutta ja monimuotoisuutta ja sitä, miten voimme rakentaa
kaikkia tukevan hyvinvointiympäristön. (Leskisenoja 2024.) Yksi askel kohti hyvinvoivaa yh-
teisöä on Hyvää kasvua -opetussuunnitelma (2023). Opettajien täydennyskouluttautumisen
ja hyvinvointia painottavien opetussuunnitelmien (POPS 2014; LOPS 2019) vuoksi kouluissa
on jo tällä hetkellä runsaasti käytössä positiivisen pedagogiikan käytänteitä ja rakenteita.
Leskisenojan (2024) mukaan painopisteen tulee olla hyvinvointitaitoja edistävässä peda-
gogiikassa ja kouluun rakennetaan sellaista toimintakulttuuria ja ilmapiiriä, jossa jokainen
kouluyhteisön jäsen tuntee olevansa merkityksellinen osa yhteisöä. Leskisenoja toteaa, että
yksittäisen opettajankin tekemät hyvinvointi-interventiot tukevat oppilaita, mutta parhaat
tulokset saavutetaan, jos koulun johto on mukana ja koordinoi hyvinvointiopetusta ja johtaa
suunnitelmallisesti kohti hyvinvoivaa yhteisöä.

Tämä artikkeli hahmottelee ensin ohjaajan polkua kohti voimavarakeskeistä ohjausta ja
toiseksi ohjaajan ja ohjattavan yhteistä työskentelyä ohjauksen hyvinvointipolulla. Liitteenä
on vielä 5K + 2 -harjoituskirja, jota voi hyödyntää haluamallaan tavalla ohjauksen hyvin-
vointipolulla.
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13