Page 15 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 15
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 13
RANTAKYLÄN MYYTINMURTAJAT OSA 2
- Pedagogiset teesit avoimeen oppimisympäristöön
Teija Paavilainen ja Kimmo Nyyssönen, Itä-Suomen yliopisto, Joensuu
Rantakylän myytinmurtajat tekevät paluun. Vuoden 2020 artikkelissamme avasimme
omaa näkökulmaamme mediassa riehuneeseen keskusteluun avoimista oppimisympäris-
töistä. Pyrimme tuolloin murtamaan vallalla olleita myyttejä siitä, kuinka mahdotonta tai
mahdollista avoimissa oppimistiloissa on toimia. Tuolloin ymmärryksemme oli kuitenkin
vasta orastavalla tasolla – olihan silloin arkea Rantakylän normaalikoulussa harjoiteltu vas-
ta vuoden ajan.
Kuva 1.
Rantakylän Myytinmurtajat
Teija ja Kimmo
Tulevaisuuden koulussa on nyt harjoiteltu opetusta ja oppimista kaksi erikoista vuotta
lisää. Koulun arkea on koronan aiheuttamien reunaehtojen takia toisaalta mullistettu ja
toisaalta moni asia on pysynyt entisellään. Kehittämistyö koulussamme ei ole pysähtynyt
missään vaiheessa. Myös myytinmurtajat ovat testanneet, kokeilleet, jalostaneet ja kir-
kastaneet ajatuksiaan. Tässä artikkelissa olemme valmiita julistamaan teesit, joiden avulla
avoimista oppimistiloista voi kuin voikin selvitä hengissä. Ja saattaa siellä jotakin vaikka
oppiakin – niin oppilas kuin opettaja.
Teesi 1. Ota huomioon oppimista määrittävät reunaehdot
Näiden teesien toimivuutta on testattu Rantakylän normaalikouluissa alakoulun soluissa,
joissa opiskelee kaksi noin 40-50 oppilaan ryhmää, 1-2 pienryhmää, 4 luokanopettajaa
ja 2-3 erityisopettajaa osan ajasta. Ensimmäinen teesi onkin, että oppimista määrittävät
reunaehdot on aina otettava ensin huomioon ja lähteä kehittämään toimintaa niistä reu-
naehdoista käsin. Oppilaiden määrä ja tuen tarpeen määrä sekä opettajien toimintatavat,
toiveet ja rutiinit on aina otettava huomioon. Ikävä kyllä ei ole yhtä toimivaa mallia, vaan
malli on rakennettava jokaisen ryhmän kanssa aina uudelleen. Matkan varrella toki viisas-
tuu ja seuraavan ryhmän kanssa on jo monessa asiassa kokeneempi ja hahmottaa mahdol-
lisuuksia uudella tavalla.