Page 19 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 19

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III                        17

on samasta asiasta – tilanteen luomisesta oppimiselle suotuisaksi. Jos ei ikinä mitään uutta
kokeile, niin voi olla varma ettei ikinä mitään uutta löydäkään.

Teesi 7. Pysy perillä kaikkien oppilaiden työskentelystä ja oppimisesta

Kun oppilaita on luokassa yhteensä jopa viisikymmentä ja tuen tasoja ja muotoja inkluusio-
luokassa vilisee silmissä, on joskus hankala hahmottaa oppilaiden osaamista ja sen hetkistä
tuen tarvetta. Tästä hommastahan opettaja ei pääse pakoon, vaikka vastuuta oppimisesta
enemmän annettaisiinkin myös oppilaille itselleen. Erityisopettaja on tunneilla tärkeä lisä,
mutta tuen tarpeen haarukoinnissa ja seurannassa vastuu on vahvasti luokanopettajalla.

Käyttäytymisen tuen tarpeet tulevat yleensä nopeasti esille, mutta oppimisen haasteita
voi olla joskus vaikea selvittää. Oppilaiden työskennellessä opettaja kiertää ja kyselee, te-
kee havaintoja työskentelyn edistymisestä, auttaa niitä joilla on hankaluuksia. Myös op-
pimisanalytiikan keinot on tässä valjastettu käyttöön – analytiikka voi paljastaa, jos työs-
kentely ei ole edennyt tai se voi jopa antaa ymmärrystä siitä, mistä osa-alueesta haasteet
saattavat johtua. Mutta tärkein kontekstitieto analytiikan tulkintaan on tietenkin edelleen
opettajalla.

Teesi 8. Huolehdi akustiikasta, valosta, lämmöstä ja ilmanlaadusta

Oli tila millainen tahansa, oppimiseen vaikuttavat perusedellytykset on syytä pitää mie-
lessä jo suunnitteluvaiheessa. Äänentason, lämmön ja ilmanlaadun seurantaan ja niiden
vaikutuksista oppimiseen on Rantakylässä menossa sensorikokeilu FCLab-hankkeen kaut-
ta. Yhteen soluista asennettiin myös muutamaan kohtaan lasiseiniä katkaisemaan äänen
kulkemista tilojen välillä ja nyt seurataan, kuinka tämä vaikuttaa tilan käytettävyyteen ja
toimintaan. Riittävät määrät akustoivia pintoja tekevät tiloista kodikkaita ja miellyttäviä.
Tärkeää on huomioida myös, mihin suuntaan äänen suuntaa ja mistä kautta se lähtee kier-
tämään toiseen tilaan. Oman äänenvolyyminappulan säädöt on myös syytä pitää mielessä.

Valojen voimakkuutta ja värisävyä pystyy säätämään vuorokaudenajan ja toivotun vireys-
tilan mukaan. Myös näillä voi tehdä suuren vaikutuksen oppijoiden asenteiseen ja tilan-
teessa toimimiseen.

Teesi 9. Jumppaa lukkaria yhdessä rehtorin kanssa

Toimiva lukujärjestys on ehdoton edellytys toimivalle pedagogiikalle, yhteisopettajuudelle
ja oppilaiden sujuville koulupäiville. Rehtorin rooli lukujärjestysten pyörittelijänä on suuri.
On tärkeää, että rehtori on valmis kuuntelemaan opettajien toiveet ja ymmärtää ryhmän
toimintatavat ja pedagogiikan. Tässä täytyy siis myös opettajan itse olla erittäin aktiivinen
– kun pedagoginen ajatus ja eri oppituntien organisointitavat ovat rehtorilla selvillä, on
toimiva lukujärjestys enemmän kuin mahdollinen.

Usein lukujärjestyksen jumppaa täytyy jatkaa vielä myös itse – kuinka sinne saadaan sujau-
tettua myös kaikki S2-tunnit, erityisopettajan tunnit, yhteistyötunnit jne. Tärkeää olisi, että
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24