Page 11 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 11
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 9
muuntuvuutta. Niissä on myös runsaasti istuinpaikkoja, joissa ei ole pysyvästi pöytätasoa.
KAKS10ssa oppilaat ovat käyttäneet Ztooleja itse haluamallaan tavalla; niitä näkyy toisi-
naan käytössä sohvilla, katsomoportaissa ja jakkaroilla – joskus jopa lattialla. Vaikka kirjoi-
tustaso on suhteellisen pieni, se useimmiten riittää pöydäksi hyvin. Mitat ovat hyvin har-
kitut; Ztool on kevyt ja siirreltävä, mutta kuitenkin riittävän kokoinen, jotta sitä voi käyttää
aikuinenkin.
Vasta valmistuneessa Tampereen normaalikoulun tekstiilityön luokassa on opettaja Jaana
Inkin mukaan positiivisia Ztool-kokemuksia. Ztoolit vapauttavat tilaa ja sopivat hyvin pie-
nempiinkin tiloihin. Oppilailla on käsityötunnilla tasolla joskus padi, joskus suunnittelupa-
peri tai ohje. Ztool on usein myös rauhoittanut oppilaita työskentelemään paikallaan.
Kokemukset Ztooleista ovat kokonaisuudessaan hyvin myönteisiä. Ne ovat kevyitä ja hel-
posti siirreltäviä. Laatuvaikutelma ja kestävyys vaikuttavat hyviltä. Ztoolien säilyttäminen
vaatii ratkaisunsa. Käsityötilassa niitä pidetään usein istuimilla käyttövalmiina, ja KAKS10s-
sa on niille oma säilytyspisteensä, johon istuimet pinotaan.
Kuvat 6 ja 7. Ztool mahdollistaa pienen kätevän pöytätason
lähes mihin vaan paikkaan