Page 14 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 14
12 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Oppilaista oli mielenkiintoista yhdistää Indi omaan Ipadiin. Tämän jälkeen he saivat tutus-
tua Indeihin rakentamalla väripaloista ratoja ja kauko-ohjaamalla robottia omalla Ipadilla.
Indit mm. kiertävät väripaloja tai ajavat niiden läpi.
– Kauko-ohjaustapoja oli useampia ja oppilaiden tuli kokeilla niitä kaikkia. Auton värin
vaihtuminen eri välipalojen mukaan herätti Ihmetystä.
Seuraavalla kerralla oppilaat saivat kartan väripaloista, mutta kartasta puuttuivat värien
selitykset. Tämän lisäksi he saivat tehtävämonisteita, joiden mukaan heidän tuli rakentaa
väripaloista ratoja.
– Erilaisia ratoja kokeilemalla ryhmän tuli selvittää välipalojen komennot ja kirjata ne kart-
taan. Tehtävien edetessä joukossa oli ratoja, joista puuttui palanen. Oppilaiden tuli ratkais-
ta puuttuva palanen, käyttäen hyödyksi saamiaan kartan ratkaisuja. Ratkaisu kirjattiin aina
monisteeseen.
Käyttötesti Tampereen Norssilla oli innostava, ja tavoitteet toteutuivat mainiosti. Oppilaat
ovat oppineet Indien kanssa mm. ryhmätyöskentelytaitoja, ongelmanratkaisua ja kirjaa-
mista ylös.
Kuva 10.
KAKS10ssa löytyy
joustavaa tilaa
sekä monenlaista
esitystekniikkaa
KAKS10 / FCLab Tampere:
https://www.tuni.fi/norssi/kaksio56/
https://fclab.fi/tampere/
Telia Indoor Climate monitoring:
https://business.teliacompany.com/internet-of-things/smart-buildings/
building-monitoring
Kirkonkylän koulun projektin eteneminen
https://sway.office.com/UMzx3gVyWNvyu0fY?ref=Link