Page 18 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 18
16 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Teesi 5. Satsaa vuorovaikutussuhteisiin
Lämpimät, toimivat ja kunnioittavat vuorovaikutussuhteet ovat koulutyön tärkeää ydintä.
Tästä korona-ajan etäopetus antoi meille kaikille tärkeän muistutuksen. Opettajien kes-
kinäisistä suhteista oppilaat katsovat mallia omalle toiminnalleen ja oppilaiden välisille
keskusteluille. Opettajien ja oppilaiden väliset suhteet ovat merkittäviä – niihin kannattaa
satsata niin aikaa kuin energiaa.
Isossa ryhmässä joku jää helposti sivuun, ilman open huomiota. Opettajina tiedämme kyl-
lä, ketkä erityisesti ovat toistuvan kontaktin tarpeessa, vaikka he eivät tätä tarvetta esil-
le toisikaan, usein jopa päinvastoin. Tässä tasan ei olekaan tasan – ovathan oppilaiden
taustat myös niin erilaisia. Opettaja-oppilas-vuorovaikutussuhteiden syventäminen ja koh-
taamisen mahdollistaminen vaatii myös pedagogisen muutoksen – opettajajohtoisessa
opetuksessa niitä harvemmin pystyy toteuttamaan. Mieti siis, miten saat isonkin ryhmän
kanssa järjestettyä mukavia kohtaamisia pienessä ryhmässä tai jopa kahden kesken.
Teesi 6. Kokeile, yritä ja erehdy – jatkuvaa oppimista niin opettajilla kuin oppilailla
Oppilaat oppivat ja kasvavat hiljalleen uusiin toimintamalleihin. Rantakylässä on jo mon-
ta vuosiluokkaa, jotka eivät muunlaisesta oppimistilasta ja oppimisesta tiedäkään. Joskus
ne pahimmat kouluperinteen aiheuttamat vaatimukset ovatkin opettajan omassa päässä.
Jos tekee päätöksen lähteä kokeilemaan uutta, ei ensiyrittämällä kannata odottaa helmeä.
Jotkut kokeilut, tuntuivat ne etukäteen kuinka hyvältä tahansa, onkin syytä kuopata parin
yrityksen jälkeen. Jotkut hyvät käytännöt syntyvät kuin vahingossa ja jäävät elämään uu-
delleen ja uudelleen.
Kuva 4.
Oppilaat kasvavat
hiljalleen uusiin
toimintamalleihin
Pystymme aina toki vetoamaan siihen, että meillä ei vielä ole asiasta tutkimustietoa, mut-
ta toisaalta tutkimuksista voimme kyllä löytää paljon ajatuksia, jotka ohjaavat meitä kehit-
tämisen polullamme. Hyvää oppimista tuottavat mallit toimivat kyllä hyvin toteutettuina
niin suljetummassa luokkahuoneessa kuin avoimessa tilassakin. Loppujen lopuksihan kyse