Page 16 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 16
14 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Teesi 2. Luo toistuvat, oppimista tukevat rakenteet ja rutiinit
Miten tunti alkaa? Mitä meillä on tällä tunnilla? Tartteeko pädin? Millä osoitetaan, että on
aika kuunnella? Miten äikän tunti etenee? Milloin saa itse päättää työskentelypaikan? Mis-
tä saa kuvisvälineet? Avoimissa oppimistiloissa myös ryhmäkoko on suuri. Mitä suurempi
ryhmä, sitä selkeämmät rakenteet ja rutiinit se tarvitsee toimiakseen. Opettajan on myös
huolehdittava, että näissä rakenteissa pysyvät niin opettajat kuin oppilaat.
Toimiessaan jopa 50 oppilaan oppiminen näyttää hallinnoidulta, organisoidulta ja – kyllä
vain – rauhalliselta. Mutta tämän ideaalin luomiseen tarvitaan runsaasti selkeitä toiminta-
malleja eri tilanteisiin ja niiden opettamista oppilaille. Sen jälkeen kaikki voikin sujua kuin
tanssi. Erityisesti struktuurista hyötyvät oppilaat, joilla on haaste ita esimerkiksi toimin-
nanohjauksessa, mutta hyvä ennakointi auttaa kaikkia avoimissa tiloissa toimivia. Se luo
turvaa ja helpottaa myös opettajan suunnittelutyötä.
Teesi 3. Kasvata oppimisen itsesäätelyä ja itseohjautuvuutta
Tulevaisuudessa, maailman muuttuessa koko ajan kiihtyvämmällä vauhdilla ja ennakoita-
vuuden heikentyessä, tulisi jokaisella yksilöllä olla valmiudet jatkuvaan oppimiseen. Ope-
tuksen yksi suuri tavoite lieneekin kasvattaa nykypäivän oppilaista oppijoita, jotka pystyvät
itse asettamaan itselleen mielekkäitä tavoitteita, löytämään oikeat tavat näiden tavoittei-
den suunnassa etenemiseen ja käyttämään itselle sopivia strategioita tavoitteiden saavut-
tamiseen.
Kuva 2.
Projektioppimises-
sa on tilaa oppilaan
päätöksille ja
yhteistyölle
Avoimissa oppimistiloissa olemme suosineet projektityyppistä ilmiöoppimista, jossa tilaa
on myös oppilaan päätöksille – mitkä ovat tavoitteeni, mistä näkökulmasta olen kiinnos-
tunut, missä työskentelen, kenen kanssa työskentelen, millaisen tuotoksen haluan tehdä.
Itsesäädellyn oppimisen kehittyminen vaatii opettajalta sen ymmärryksen, että itsesääte-