Page 17 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 17
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 15
lyn taitoja on tietoisesti sanoitettava ja tehtävien täytyy mahdollistaa myös omien valinto-
jen tekeminen. Valintojen vapauttamista on tehtävä harkiten, oppilaiden ikä ja kehitystaso
huomioiden.
Unohtaa ei voi myöskään oppilaan reflektiota – oman oppimisen ja työskentelyn tietoinen
itsearviointi suhteessa asetettuihin tavoitteisiin mahdollistaa oppilaalle ymmärryksen ke-
hittymisen oman oppimisen itsesäätelyyn.
Teesi 4. Luota yhdessä tekemiseen ja rakenna toimivaa yhteisopettajuutta
Avoimessa oppimistilassa opettajan rooli muuttuu. Opettaja ei olekaan enää yksinoikeu-
della tilan tähti ja äänenlähde, tietoa sopivissa annoksissa jakava automaatti. Oppilasta
aktivoivassa pedagogiikassa opettaja suunnittelee ja organisoi tilanteet oppimiselle suo-
tuisaksi, ohjeistaa alkuun ja sen jälkeen päästää oppijat rakentamaan itse omat tietoraken-
nelmansa. Oppilaiden omalle työskentelylle ja toisilta oppimiselle on annettava aikaa, tilaa
ja ääntä. Opettaja on koutsi, ohjaaja, kasvamaan ja oppimaan saattaja. Tällaisissa yhteistoi-
minnallisissa tilanteissa myös työrauhan käsite on uudelleen määriteltävä.
Kuva 3.
Yhteisopettajuudessa
tarvitaan puhetta ja
yhteisiä näkemyksiä
Opettaja ei enää toimi yksin vaan on osa työparia tai tiimiä. Yhteisopettajuus on ihmis-
suhde, jota ei turhaan verrata parisuhteeseen. Siinä täytyy olla molemmilla osapuolilla
sopivassa määrin omaa ja yhteistä, kunnioitusta toista kohtaan, avoimuutta puhua myös
hankalista asioista ja halua sitoutua yhteiseen tavoitteeseen. Päivän aikana tulee valta-
vasti päätöksiä, joista täytyisi olla yhteinen näkemys. Työmäärän pitää jakautua tasaisesti,
yhteistä aikaa tarvitsee paljon etenkin alkuvaiheessa ja joustavuutta tulee olla rutkasti.
Tiimityö ei ole ollenkaan niin helppoa kuin miltä se saattaa vaikuttaa, mutta kyllä se myös
antaa paljon. Toimiessaan tiimi toimii kuin työnohjauksena, keventää kuormaa ja edistää
työhyvinvointia. Oppilaat saavat parempaa opetusta ja enemmän turvallisia aikuisia.