Page 21 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 21

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  19

AVOIMEN OPPIMISYMPÄRISTÖN JA PERINTEISEN
LUOKKATILAN VERTAILUA

Jasper Kosonen, Mikko Horila, Tuomo Tammi
Tampereen yliopiston normaalikoulu

Avoimet oppimisympäristöt eivät aina ole saaneet lämmintä vastaanottoa kaikilta tahoil-
ta. Mediassa tiloja kuvataan usein äänekkäiksi ja tilojen työrauhasta ollaan huolissaan.
Tampereen yliopiston normaalikoulun KAKS10-luokkatila on moderni oppimisympäristö,
jossa on suuremman avoimen ja vyöhykkeisiin jaetun tilan lisäksi perinteisempi luokkatila.
Ajatus näiden kahden luokkatilan vertailuun heräsi, kun KAKS10-luokkatilassa työskennel-
leiden opettamiskokemukset eivät peilanneetkaan esimerkiksi mediassa avoimista oppi-
misympäristöistä käytyä keskustelua.

KAKS10-luokkatila taipuu moneen. Luokkatila on osa Future
Classroom Lab (FCLab) -oppimisympäristöhanketta, jonka seu-
rauksena sen oppimisympäristöt on varustettu monipuolisella
teknologialla. Esimerkiksi luokkiin asennetut Telian mittasensorit
mittaavat tiloista reaaliaikaista äänenvoimakkuutta, hiilidioksidi-
pitoisuutta, lämpötilaa, ilmanpainetta sekä muita sisäilmasta mi-
tattavia suureita. Näin ollen luokkatiloja pystytään vertailemaan
keskenään sekä laadullisesti että määrällisesti.

Telian sensoridatasta päätettiin Kososen ym. (2022) tutkimuksessa keskittyä avoimen op-
pimisympäristön ja perinteisen luokkatilan äänenvoimakkuuden ja hiilidioksidipitoisuuden
erojen analysointiin, sillä nämä nähtiin merkittäviksi tekijöiksi luokan työrauhan muodos-
tumisessa. Tutkimus koostui viikon mittaisesta seurantajaksosta, jonka aikana kummankin
tilan sensoridataa analysoitiin tarkemmin ja sen rinnalle kerättiin myös laadullista aineis-
toa oppituntien pitäjiltä. Varsinainen tutkimus suoritettiin yhteistyössä Telian kanssa, ja se
oli osa aineenopettajan pedagogisten opintojen laajentavaa harjoittelua.

Tutkimuksen suorittaminen

Tutkimuksessa pyrittiin mahdollisimman vertailukelpoisiin tuloksiin. Tämä tarkoittaa sitä,
että seurannan aikaisten oppituntien taustatekijät, kuten oppitunnin ajankohta, pitäjä
sekä käytetyt opetusmenetelmät, selvitettiin. Näitä selvityksiä on esitetty ympyrädiagram-
meina kuvissa 1–4. Lisäksi mittasensoreiden paikat huomioitiin saatujen tulosten analy-
soinnissa, sillä esimerkiksi äänenvoimakkuus riippuu äänilähteen etäisyydestä mittasen-
soriin. Tutkimuksessa käytettyjen mittasensoreiden sijainnit KAKS10-luokkatilassa näkyvät
kuvassa 5. Avoimen oppimisympäristön sensori on nimeltään ”Katsomo 2” ja perinteisen
luokkatilan sensori puolestaan ”Punainen 2”.
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26