Page 23 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 23

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III  21

                                                                                                    Kuva 5.
                                                                                     KAKS10-luokkatilan

                                                                                         pohjapiirustus ja
                                                                                            tutkimuksessa

                                                                                       käytettyjen mitta-
                                                                                    sensoreiden sijainnit
                                                                                    (Kosonen ym., 2022)

Tutkimuksen näytekoot jäivät melko pieniksi johtuen lyhyestä seurantajaksosta. Kuiten-
kin oppituntien taustatekijöiden selvityksen perusteella avoimessa oppimisympäristössä
pidettyjä oppitunteja pystyttiin kohtalaisen hyvin vertaamaan perinteisessä luokkatilassa
pidettyihin oppitunteihin. Aineisto on selvästi painottunut aamupäivän tunteihin sekä eri-
tyisesti tiistai 14.12.2021 on yliedustettuna aineistossa. Syynä tähän on jälleen seuranta-
jakson ajankohta, jonka aikana oppitunteja seurattiin.

Vertailun tulokset

Telialta saatava sensoridata on käsittelemätöntä raakadataa, jota on tiistain 14.12.2021
osalta esitetty kuvissa 6 ja 7. Kuten olettaa saattaa, äänenvoimakkuuden kuvaajassa on
paljon äkillisempiä vaihteluita kuin hiilidioksidipitoisuuden kuvaajassa. Sensorit lähettä-
vät mittaustuloksia serverille aina minuutin välein, joten äkillisimmät vaihtelut esimerkiksi
äänenvoimakkuudessa eivät välttämättä tallennu mittausdataan. Mittausdatasta voidaan
kuitenkin oppituntien osalta arvioida vallitsevaa melutasoa ja sisäilman hiilidioksidipitoi-
suutta.

Kuvissa 6 ja 7 näkyy myös hyvin se, kun toinen luokkatila on ollut käyttämättömänä. Esimer-
kiksi perinteisessä luokkatilassa ei tiistaina 14.12.2021 pidetty oppitunteja klo 9.10–12.30
välisenä aikana, mikä näkyy kuvassa 6 siten, että siellä mitanneen sensorin äänenvoimak-
kuuden lukemat vastaavat tyhjän tilan lukemia eli noin 38 desibeliä. Avoimen oppimis-
ympäristön äänenvoimakkuus puolestaan vaihtelee koko päivän ajan, sillä tilaa käytettiin
aktiivisesti pitkin päivää. Vastaava ilmiö nähdään myös kuvassa 7 hiilidioksidipitoisuuden
osalta, kun hiilidioksidipitoisuus alkaa kasvaa oppituntien alettua ja vastaavasti laskea nii-
den loputtua.
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28