Page 26 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 26

24 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III

Taulukko 2:
Telian sensoridatasta lasketut suureet hiilidioksidipitoisuudelle (Kosonen ym., 2022).

                                                                                    	

Taulukon 2 perusteella avoin oppimisympäristö oli sisäilman hiilidioksidipitoisuudeltaan
parempi vaihtoehto perinteiseen luokkatilaan verrattuna. Jos sisäilman hiilidioksidipitoi-
suus on korkea, aiheuttaa se tyypillisesti väsymystä, päänsärkyä ja keskittymisvaikeuksia,
mikä puolestaan voi häiritä oppitunnin työrauhan syntymistä. Korkean hiilidioksidipitoi-
suuden voi havaita esimerkiksi ilman tunkkaisuutena. Sisäilman hiilidioksidi on peräisin
pääosin ihmisen uloshengityksessä vapautuvasta hiilidioksidista, mikä selittää kuvassa 7
hiilidioksidipitoisuuden nousun ja laskun suhteessa oppituntien ajankohtiin. Oppituntien
jälkeen hiilidioksidipitoisuus lähti laskuun, ja seurannan aikana mitatut pienimmät arvot
olivat 400 ppm luokkaa, mikä vastaa ulkoilman hiilidioksidipitoisuutta. (Entos Oy, 2020,
Kososen ym., 2022 mukaan)

Johtopäätökset

Vaikka mediassa avoimista oppimisympäristöistä ollaan huolissaan, antaa tämä vertailu
toisen näkökulman tulevaisuuden luokkatiloista käytävään keskusteluun. Avoin oppimis-
ympäristö pärjäsi seurantajakson aikana perinteiselle luokkatilalle äänenvoimakkuudessa,
ja se itse asiassa päihitti perinteisen luokkatilan selkeästi sisäilmansa alhaisella hiilidioksi-
dipitoisuudella. Tutkimuksen pienestä otoskoosta johtuen tuloksia ei voida täysin yleistää
koskemaan isompaa mittakaavaa, mutta ainakin se rajasi pois mahdollisuuden merkittävil-
le eroille tilojen välillä.

Tutkimuksen mittakaava oli pieni myös siitä syystä, että se tehtiin osana aineenopetta-
jan pedagogisten opintojen laajentavaa harjoittelua, johon käytettävissä oleva tuntimäärä
oli rajattu. Tutkimusraportti antaa kuitenkin hyvät raamit jatkotutkimuksien tekemiselle,
mikäli niille nähdään tarvetta. Kehitettävää tutkimusasetelmassa on ainakin seurattavien
oppituntien taustatekijöiden ja tilojen käyttäjäkunnan sekoittuvuuden kontrollointi ja huo-
miointi.

Lähteet

Kosonen, J., Horila, M. & Tammi, T. (2022). Avoimen oppimisympäristön ja perinteisen
luokkatilan vertailua: Äänenvoimakkuuden ja hiilidioksidipitoisuuden analyysin Telian mit-
tasensoridatasta.
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31