Page 28 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 28
26 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
2. Aktivoiva aivomyrsky
Järjestimme syyslukukaudella 2021 koko kouluamme osallistavan ideariihityötavan, akti-
voivan aivomyrskyn, jossa innostimme koko koulumme henkilöstön ja oppilaskunnan osal-
listumaan oppimisympäristöjemme tuunaamisen ideointiin. Tuolloin opetusharjoitteluaan
suorittavat opettajaopiskelijat toivotimme myös mukaan ideointiin. Yhteisen ideariihem-
me tarkoituksena on ideoida, suunnitella ja keksiä tulevaisuuden oppimiseen innostavia
yhteisöllisiä oppimisympäristöjä, jotka ovat avoimia kaikille oppimisyhteisömme jäsenille.
Oppimisympäristö tarkoittaa tässä esimerkiksi tilaa, paikkaa, kalusteita, laitteistoa, väli-
neistöä, opetusteknologiaa ja pedagogiikkaa.
Ideariihen Flingalla toteutettuun ”Aktivoivaan aivomyrskyyn” sai osallistua omasta luokas-
ta tai työpisteestä käsin henkilöstön jäsen, oppilas tai opetusharjoittelija. Vastauksen sai
koota myös yhdessä koko luokkana opettajan tai oppilaskunnan hallituksen edustajien oh-
jauksessa. Tavoitteemme oli, että kaikkia oppilaita ja henkilöstön jäseniä on kuultu.
Aivomyrskyn ohessa järjestettiin
myös ”Tuunaa todeksi! -työpaja”.
Tuunaustyöpajassa ideoitiin ja
tehtiin luovia suunnitelmia tule-
vaisuuden koulustamme. Työs-
kentelyyn sai osallistua luokkana,
ryhmänä ja yksilönä. Ideoita ha-
vainnollistettiin esimerkiksi legoil-
la, multilink-palikoilla, piirtämällä,
3D-grafiikkaohjelmalla ja kirjaa-
malla.
Kuva 2.
Luovaa suunnittelua
Tuunaa todeksi -työpajassa
Ideariihestä saadut ideat ovat toimineet hanketyön suunnittelun pohjana syksystä lähtien.
Tämä toimintatapa lähti todella hienosti käyntiin. Olemme saaneet monelta kiitosta siitä,
että on antoisaa, kun saa olla yhteisen tulevaisuuden ideoinnissa mukana. Asia koskettaa
meitä kaikkia ja yhteisten oppimisympäristöjen uudistaminen on meidän kaikkien hyväksi.