Page 27 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 27
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 25
OPPIMISYHTEISÖN OSALLISUUS JA AKTIIVINEN TOIMIJUUS
OPPIMISYMPÄRISTÖJEN KEHITTÄMISEN LÄHTÖKOHTANA
- Kurkistus Rauman normaalikoulun FCLab.fi-toimintaan
Jenna Lonka, Juha Ståhlberg, Kalle Nyberg, Petteri Syrjänen
1. Rauman normaalikoulu mukaan FCLab.fi-hankkeeseen
Rauman normaalikoulu lähti mukaan FCLab.fi-hankkeeseen uutena jäsenenä kolmannessa
vaiheessa vuonna 2021–2023. Rauman normaalikoulun tavoitteena on kehittää ja uudis-
taa mm. pedagogiikkaa, opetusteknologiaa ja innovatiivisia ratkaisuja hyödyntäen moni-
puolisia, tulevaisuuden oppimiseen innostavia yhteisöllisiä oppimisympäristöjä, jotka ovat
avoimia kaikille oppimisyhteisömme jäsenille.
Hanketta ohjaavia arvoja ovat koulumme strategiasta nostetut arvot; osallisuus, innosta-
vuus, yhteisöllisyys ja tulevaisuuden taidot. Hanketoimintamme perustana on koko koulun
henkilöstön ja oppilaskunnan osallistaminen ja yhteisen hyvän rakentaminen. Meille on
tärkeää, että jokainen yhteisömme jäsen saa olla mukana ja vaikuttaa.
Hankkeen alkuvaiheessa olemme
osallistaneet koko henkilöstön ja op-
pilaskunnan ideoimaan ja suunnitte-
lemaan ”Tulevaisuuden koulua”. In-
nostavuus syntyy mahdollisuudesta
vaikuttaa ja olla mukana kehittämäs-
sä yhteistä hyvää. Toimintatavat ja
osallisuus kannustavat yhteistyöhön
ja vahvistavat yhteisöllisyyttä. Tule-
vaisuuden koulu rakentuu yhdessä
meille kaikille monipuolisia tulevai-
suuden taitoja hyödyntäen.
Kuva 1.
FCLab-toiminta käynnistyi aktivoiva
aivomyrsky -ideariihellä