Page 31 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 31
Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III 29
OHJELMOINNILLINEN AJATTELU LAAJA-ALAISESSA OPPIMISESSA
Susanne Roos, Markku Hilpinen, FCLab/Jyväskylän normaalikoulu
Janne Fagerlund, Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto
Laaja-alainen ohjelmointi
Ohjelmointitaidot ja niiden kautta opittava laajempi osaaminen, ohjelmoinnillinen ajat-
telu, sisällytettiin nykyiseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan (Opetushallitus 2014)
kaikkien vuosiluokkien osalta osaksi matemaattisten taitojen tavoitteita ja sisältöjä. Luokil-
la 3–6 ja 7–9 ohjelmointi on huomioitu myös käsityön tavoitteissa. Matematiikan oppikir-
jat sisältävät yhtenä osa-alueena ohjelmoinnin, jota on mahdollisuus harjoitella erilaisten
kirjallisten tehtävien avulla. Alkuopetuksen matemaattisten taitojen tavoitteissa ja sisältö-
alueissa kohdennetaan ohjelmointi erityisesti ajattelutaitojen kehittymiseen. Vaikka ohjel-
mointi sijoitetaan perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteis-
sa ainoastaan tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen (L5) sektorille, voidaan ohjelmointi
nähdä paljon laaja-alaisempana mahdollisuutena oppimisen eri osa-alueilla, esimerkiksi
erilaisten tietojen ja taitojen harjoittelussa opetussuunnitelman eri alueilla (Fagerlund &
Roos 2020). Ytimeltään ohjelmoinnin kautta opittava ohjelmoinnillinen ajattelu voidaan
ymmärtää monipuolisena tieto- ja taitokokonaisuutena, joka ruokkii sekä eri tilanteissa
sovellettavia ohjelmoinnillisia ongelmanratkaisutaitoja että ymmärrystä ohjelmoidusta
maailmasta (Fagerlund 2021). Kouluoppimisessa ohjelmoinnin alkeisiin tutustutaan lasten
ja nuorten ikätason mukaisilla tavoilla: leikitellen, oivaltaen ja opetellen yhdessä erilais-
ten ajattelutaitojen lisäksi
esimerkiksi vuorovaiku-
tustaitoja, oppimaan oppi-
mista sekä monilukutaitoa.
Tässä artikkelissa esittelem-
me käytännön esimerkkien
avulla, miten erilaiset pro-
jektit ja monialaiset oppi-
miskokonaisuudet voivat
tuoda ohjelmoinnillisen
ajattelun osaksi isompaa ko-
konaisuutta oppilaita moti-
voivalla tavalla.
Kuvio 1.
Laaja-alainen osaaminen
ohjelmoinnillisen ajattelun
kautta.