Page 31 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 31

Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III                  29

OHJELMOINNILLINEN AJATTELU LAAJA-ALAISESSA OPPIMISESSA

Susanne Roos, Markku Hilpinen, FCLab/Jyväskylän normaalikoulu
Janne Fagerlund, Koulutuksen tutkimuslaitos, Jyväskylän yliopisto

Laaja-alainen ohjelmointi

Ohjelmointitaidot ja niiden kautta opittava laajempi osaaminen, ohjelmoinnillinen ajat-
telu, sisällytettiin nykyiseen perusopetuksen opetussuunnitelmaan (Opetushallitus 2014)
kaikkien vuosiluokkien osalta osaksi matemaattisten taitojen tavoitteita ja sisältöjä. Luokil-
la 3–6 ja 7–9 ohjelmointi on huomioitu myös käsityön tavoitteissa. Matematiikan oppikir-
jat sisältävät yhtenä osa-alueena ohjelmoinnin, jota on mahdollisuus harjoitella erilaisten
kirjallisten tehtävien avulla. Alkuopetuksen matemaattisten taitojen tavoitteissa ja sisältö-
alueissa kohdennetaan ohjelmointi erityisesti ajattelutaitojen kehittymiseen. Vaikka ohjel-
mointi sijoitetaan perusopetuksen opetussuunnitelman laaja-alaisen osaamisen tavoitteis-
sa ainoastaan tieto- ja viestintäteknologisen osaamisen (L5) sektorille, voidaan ohjelmointi
nähdä paljon laaja-alaisempana mahdollisuutena oppimisen eri osa-alueilla, esimerkiksi
erilaisten tietojen ja taitojen harjoittelussa opetussuunnitelman eri alueilla (Fagerlund &
Roos 2020). Ytimeltään ohjelmoinnin kautta opittava ohjelmoinnillinen ajattelu voidaan
ymmärtää monipuolisena tieto- ja taitokokonaisuutena, joka ruokkii sekä eri tilanteissa
sovellettavia ohjelmoinnillisia ongelmanratkaisutaitoja että ymmärrystä ohjelmoidusta
maailmasta (Fagerlund 2021). Kouluoppimisessa ohjelmoinnin alkeisiin tutustutaan lasten
ja nuorten ikätason mukaisilla tavoilla: leikitellen, oivaltaen ja opetellen yhdessä erilais-

                                                                           ten ajattelutaitojen lisäksi
                                                                           esimerkiksi vuorovaiku-
                                                                           tustaitoja, oppimaan oppi-
                                                                           mista sekä monilukutaitoa.
                                                                           Tässä artikkelissa esittelem-
                                                                           me käytännön esimerkkien
                                                                           avulla, miten erilaiset pro-
                                                                           jektit ja monialaiset oppi-
                                                                           miskokonaisuudet voivat
                                                                           tuoda ohjelmoinnillisen
                                                                           ajattelun osaksi isompaa ko-
                                                                           konaisuutta oppilaita moti-
                                                                           voivalla tavalla.

                      Kuvio 1.
 Laaja-alainen osaaminen
ohjelmoinnillisen ajattelun

                       kautta.
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36