Page 32 - Oppimisymparistojulkaisu III
P. 32
30 Oppimis- ja toimintaympäristöjen kehittäminen III
Laaja-alainen osaaminen koostuu tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden ja tahdon muo-
dostamasta seitsemän alueen kokonaisuudesta. Artikkelin projekteissa toteutuvat vahvas-
ti laaja-alaisen osaamisen tavoitteista ajattelu- ja oppimaan oppiminen, vuorovaikutus- ja
ilmaisutaidot, monilukutaito sekä luonnollisesti tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen.
Kun tätä peruskoulun opetussuunnitelman perusteista (Opetushallitus 2014) löytyvää
kiekkoa tarkastelee ohjelmoinnillisen ajattelun kautta, seitsemälle osaamiskokonaisuudel-
le voi löytää perusteen ohjelmointitavoitteet huomioiden. Kuviossa 1. laaja-alaiset tavoit-
teet on mukautettu ohjelmoinnillisen ajattelun tavoitteiksi.
Ohjelmoinnin tavoitteellista opettamista ohjaa myös Opetushallituksen Uudet lukutaidot
-kehittämisohjelma (www.uudetlukutaidot.fi). Ohjelman kolme osaamisaluetta ovat me-
dialukutaito, ohjelmointiosaaminen sekä tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen. Oh-
jelmointiosaamisen määritelmässä korostetaan erityisesti monipuolisia ajattelun taitoja ja
ymmärrystä digitaalisesta, ohjelmoidusta maailmasta ja siinä toimimisesta. Se on jaettu
kolmeen pääalueeseen, joita ovat ohjelmoinnillinen ajattelu, tutkiva työskentely ja tuot-
taminen sekä ohjelmoidut ympäristöt ja niissä toimiminen. Pääalueet ja niihin liittyvät
tarkemmat kuvaukset pohjautuvat alakoulun osalta Perusopetuksen opetussuunnitelman
perusteissa (Opetushallitus 2014) tehtyyn tarkasteluun.
Harjoittelukoulujen yhteistyöverkosto eNorssi on omalta osaltaan pyrkinyt helpottamaan
ohjelmoinnin roolin jäsentämistä osana opetussuunnitelmaa sekä eri vuosiluokkien ope-
tusta Ohjelmointipolun avulla (eNorssi 2018). Ohjelmointipolku tarjoaa tietoa ja esimer-
kinomaisia konkreettisia keinoja ohjelmoinnin opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen
eri luokka-asteilla.
Harjoittelukoulujen yhteistä tietostrategiaa päivitetään kolmen vuoden välein. Myös oh-
jelmointipolkua päivitetään osana strategiatyötä. Tulevalle kaudelle 2022–2025 laadittuun
strategiaan sisällytetty vuosiluokittainen osaamistasotaulukko mukailee Uudet lukutaidot
-kehittämisohjelman osaamisen kuvauksia. Tätä kautta osaamistasoissa on omana osa-alu-
eenaan myös ohjelmoinnillinen ajattelu. Ohjelmointipolusta pyritään rakentamaan väli-
ne, joka osaamiskuvausten rinnalla helpottaa ohjelmoinnillisen ajattelun ja ohjelmoinnin
opettelun liittämistä osaksi muuta oppimista.
Matatalab ja ScratchJr osana monialaista projektia
Suomen harjoittelukoulujen FCLab-hankkeen yritysyhteistyön myötä Joensuun ja Jyväsky-
län normaalikoulut aloittivat yhteistyön kiinalaisen Matatalabin kanssa. Keväällä 2021 pilo-
toitiin Matatalabin 5–9-vuotiaille suunnattuja ohjelmointivälineitä testaamalla niitä ensin
luokissa. Tähän yhteistyöhön osallistuivat myös normaalikoulujen opetusharjoittelijat. Ko-
keilujen jälkeen yhdysopettajat pitivät koordinoijan kanssa yhdessä kansallisia webinaa-
reja, joissa esiteltiin ohjelmointivälineiden toimintoja ja niiden avulla tehtyjä projekteja.
Matatalab-ohjelmointilaitteistoon sisältyy alusta, jolle haluttu ohjelma koodataan erilai-
silla konkreettisilla komentopalikoilla. Alustaan liitetään “majakka”, joka lukee käskysarjan
alustalle asetetuista palikoista ja välittää sen bluetooth-yhteyden välityksellä robotille. Mu-