Page 14 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 14
12 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
Ohjelmien valinnassa edettiin kokeilemalla ja oppilaita kuuntelemalla. Tarjosimme mo-
nia vaihtoehtoja ja oppilaat itse ilmaisivat, mikä oli heidän mielestään helpoin ja mukavin
käyttää. Budjetti ei ollut suuri, kallein ohjelma maksoi 20 euroa, useimmat olivat ilmaisia.
Yhtenä tavoitteenamme oli vähentää kielen, lukutaidon ja kirjoitustaidon merkitystä arvi-
ointitilanteissa tietotekniikan avulla. Vuoden aikana kokeiltiin erilaisia ratkaisuja matema-
tiikan lisäksi myös muissa oppiaineissa. Halusimme varmistaa, että tuki arviointitilanteissa
ei ollut riippuvaista ohjaajaresurssin tai erityisopettajan paikallaolosta, vaan oppilas sai
tarvittavan tuen kaikissa tapauksissa. Esimerkit ovat käyttämistämme oppikirjasarjoista,
tarkoitus ei ole mainostaa mitään materiaalia.
Tekstin lukemisen vaikeuksien kompensointi
Kokeilussamme mukana olleiden oppilaiden opiskelua häiritsi se, että oppilas ei pystynyt
lukemaan oppikirjan tekstejä tai työkirjan tehtävänantoja. Oppilas oli riippuvainen aikui-
sesta, joka luki tekstit hänelle ääneen. Aikuisen resurssia sidottiin yhteen oppilaaseen ja
tukeminen tapahtui luokkahuoneen ulkopuolella. Alla on esitelty ratkaisuja, joita kokeilim-
me, sekä arvioita niiden toimivuudesta.
Oppikirjakustantajien omat palvelut, joiden avulla oppilas pystyi kuuntelemaan tekstin
(esim. Arttu, digikirjat): Näissä palveluissa ei aina ole kaikkia tekstejä luettuna. Tyypillisesti
oppikirjojen tekstit löytyvät sähköisistä palveluista luettuina, mutta harjoituskirjojen teks-
tit eivät. Myöskään tehtävien tehtävänantoja ei välttämättä löydy luettuna. Oppikirjojen
erilaiset painokset hankaloittavat palveluiden käyttöä ja digitaaliset tekstit olivat tarjolla
usein vain uusimpiin painoksiin. Koska tekstit ovat usein vain luettuna eikä kursori seuraa
tekstin mukana, on oikean kohdan löytäminen ja tekstin seuraaminen hankalaa. Tekstit
olivat yleensä pitkinä kokonaisuuksina ja oppilaan, jolla oli laajempia kielellisiä vaikeuksia,
oli vaikea hahmottaa tekstin osia. Jos teksti oli luettuna yhteen isoon tiedostoon, oli oi-
keaan kohtaan palaaminen hankalaa. Parhaimpia olivat palvelut, joissa teksti oli luettuna
kappaleittain, jolloin oppilaan oli helppo kuunnella tietty kohta uudestaan.
Esimerkkinä haasteesta voisi olla tilanne, jossa oppilas kuuntelee oppikirjan kappaleen ko-
konaisuudessaan ja tämän jälkeen hänen tulisi vastata kysymyksiin tekstistä. Lukeva oppi-
las voi etsiä oikean kohdan silmäilemällä tekstiä ja väliotsikoita, mutta tekstiä kuuntelevan
oppilaan täytyy usein kuunnella koko teksti alusta useaan kertaan löytääkseen vastaukset.
Celia (saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus) tuottaa oppikirjo-
ja ja muuta kirjallisuutta äänikirjoina. Celian kirjoja voivat käyttää kaikki, joille tavallisen
kirjan lukeminen on lukivaikeuden, sairauden, vamman tai vastaavan syyn vuoksi vaikeaa.
Celiasta on mahdollista lainata oppikirjoja. Kun kirjaa käyttää Celian Pratsam Reader -pal-
velussa, on mahdollista seurata tekstiä näytöltä. Celian palvelussa ei löydy harjoituskirjoja
luettuna. Celiassa ei myöskään ole kaikkia markkinoilla olevia oppikirjoja eikä niistä kaikkia
painoksia. (https://www.celia.fi/palvelut)