Page 15 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 15
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 13
Celian palveluista oppilaat käyttivät eniten kaunokirjallisuutta. Äänikirjat olivat hyvin tär-
keitä oppilaiden sanavaraston ja kielen kehityksen tukemisessa. Oppilaat eivät pitäneet
lukemisesta, jolloin se oli hyvin vähäistä. Äänikirjojen avulla he pystyivät osallistumaan
yhteisiin lukupiireihin ja saivat myönteisiä kokemuksia kirjallisuudesta. Toisen oppilaan lu-
kuharrastus lisääntyi melkein nollasta suoranaiseen ahmintaan. Äänikirjan kuuntelu tukee
lukunopeuden ja lukusujuvuuden kehittymistä etenkin, jos mahdollisuus seurata samaan
aikaan kirjoitettua tekstiä. Äänikirja myös tukee monikielisen oppilaan puheen tunnista-
misen taitoa ja koulun opetuskielen kielitaitoa sekä oman äidinkielen kielitaitoa (Harmaja
2022). Celian tarjoama lukuohjelma Pratsam Reader oli helppokäyttöinen.
OCR-toiminto: Käyttökelpoisimmaksi osoittautui kuvasta tekstiksi-toiminnon käyttämi-
nen. OCR-sovelluksella (object character recognition) voi ottaa kuvan oppikirjan sivusta
tai muusta asiakirjasta ja se muuttaa tekstin muokattavaksi tekstitiedostoksi tai lukee sen
ääneen käyttäen syventävää lukuohjelmaa. Tekstin pystyi myös siirtämään tekstinkäsitte-
lyohjelmaan ja muokkaamaan sitä siellä. Käytimme yleensä Microsoftin Lens-ohjelmaa,
joka luki kuvan tekstin syventävällä lukuohjelmalla. Kuva oli myös mahdollista siirtää teks-
timuotoisena tekstinkäsittelyohjelmaan, muokata sitä ja kuunnella myös sitä kautta. Toi-
nen toimiva ohjelma oli maksullinen Voice Dream Scanner, joka toimi myös suomen kielel-
lä ja oli helppokäyttöinen nopeaan lyhyiden tekstien skannaamiseen.
Kuva 1. Kuva 2.
Alkuperäinen teksti kuvattuna Lensin valikko,
iPadin Microsoft Lens-ohjelmalla. josta pystyy valitsemaan
haluamansa ohjelmiston
(Tiede 2/2022, s. 61) kuvan käsittelyyn.