Page 16 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 16

14 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

                                                                                                    Kuva 3.
                                                                      Teksti vietynä Wordiin, josta sen
                                                                 voi kuunnella Lue ääneen-toimintoa
                                                          käyttäen. Tekstiä voi myös muokata ja ää-

                                                                        neen lukemisen voi aloittaa tai
                                                           keskeyttää missä kohtaa tekstiä tahansa.

                                                                                                 Kuva 4.
                                                                         Teksti vietynä syventävään
                                                                      lukuohjelmaan. Taustan väriä
                                                                yms. voi säätää sellaiseksi, että se
                                                         helpottaa tekstin seuraamista ruudulta.

                                                                                                    Kuva 5.
                                                                   Käytettäessä esimerkiksi One Note
                                                                 -ohjelman syventävää lukuohjelmaa

                                                                     on käytössä myös Boardmakeriin
                                                                             pohjautuva kuvasanakirja,

                                                                      joka selventää joitakin käsitteitä
                                                                          myös kuvallisessa muodossa.

Opettajan itse laatima materiaali pyrittiin tekemään suoraan sähköiseen muotoon, jolloin
se pystyttiin jakamaan suoraan oppilaalle. Materiaali oli mahdollista kuunnella esim. Wor-
dissä syventävää lukuohjelmaa käyttäen. Oppilaiden kanssa kokeiltiin myös ruudunluku-
toimintoa, joka luki ääneen valitun kohdan näytöllä olevasta tekstistä. Tämä oli käyttökel-
poinen apu silloin, kun iPadillä etsittiin esimerkiksi tietoa netistä.
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21