Page 16 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 16
14 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
Kuva 3.
Teksti vietynä Wordiin, josta sen
voi kuunnella Lue ääneen-toimintoa
käyttäen. Tekstiä voi myös muokata ja ää-
neen lukemisen voi aloittaa tai
keskeyttää missä kohtaa tekstiä tahansa.
Kuva 4.
Teksti vietynä syventävään
lukuohjelmaan. Taustan väriä
yms. voi säätää sellaiseksi, että se
helpottaa tekstin seuraamista ruudulta.
Kuva 5.
Käytettäessä esimerkiksi One Note
-ohjelman syventävää lukuohjelmaa
on käytössä myös Boardmakeriin
pohjautuva kuvasanakirja,
joka selventää joitakin käsitteitä
myös kuvallisessa muodossa.
Opettajan itse laatima materiaali pyrittiin tekemään suoraan sähköiseen muotoon, jolloin
se pystyttiin jakamaan suoraan oppilaalle. Materiaali oli mahdollista kuunnella esim. Wor-
dissä syventävää lukuohjelmaa käyttäen. Oppilaiden kanssa kokeiltiin myös ruudunluku-
toimintoa, joka luki ääneen valitun kohdan näytöllä olevasta tekstistä. Tämä oli käyttökel-
poinen apu silloin, kun iPadillä etsittiin esimerkiksi tietoa netistä.