Page 17 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 17
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 15
Kokeilussa mukana ollut luokanopettaja laati ohjeistukset ja taulutyöt sähköiseen muo-
toon. Ne oli helppo jakaa oppilaiden iPadeille, jolloin oppilas saattoi kuunnella tehtävänan-
not itsenäisesti käyttäen ruudunlukutoimintoa tai syventävää lukuohjelmaa. Lisäksi oppi-
las sai muistiinpanot valmiina kirjoitettuna itselleen, jolloin hänen energiansa ei mennyt
kopiointiin taululta. Oppilas pystyi kuuntelemaan muistiinpanot kotona laitteeltaan esi-
merkiksi kokeisiin kerratessa. Menettelytapa lisäsi merkittävästi oppilaiden itsenäisyyttä.
Skannauksessa alkuperäisen dokumentin laatu oli merkitsevä skannauksen onnistumisen
kannalta. Jos alkuperäisessä asiakirjassa oli käytetty kovin sekavaa asettelua, oli ohjelman
vaikeampi tunnistaa tekstiä ja lukea sitä oikeassa järjestyksessä. Tekstin palstoitus tai teks-
tin seassa olevat kuvat vaikeuttivat skannausta. Mitä yksinkertaisempi asettelu asiakirjois-
sa oli, sen helpompi oppilaiden oli saada se kuunneltavaan muotoon ja myös toimia asia-
kirjan kanssa. Helpointa oli, että tekstit olivat omina kokonaisuuksinaan ja kuvat asiakirjan
lopussa ominaan.
OCR-toimintoa käytettiin kaikissa oppiaineissa tehtävänantojen ymmärtämisen apuväli-
neenä, matematiikassa muun muassa sanallisten tehtävien ratkaisemisessa sekä arvioin-
nissa. Esimerkiksi matematiikan kokeissa oppilas skannasi koetehtävien tekstit ja kuunteli
ne niin monta kertaa kuin tarvitsi.
Kokeilimme myös ratkaisua, jossa koetehtävien tehtävänannot saneltiin iPadin Sanelin-so-
vellukseen tai Pages-sovellukseen sanelutoimintoa käyttäen. Oppilas kuunteli ne sieltä
koetta tehdessään. Vastaukset oppilas kirjasi koepaperiin.
Kuvat 6 ja 7.
Esimerkki Pages-ohjelman käytöstä koetehtävien lukemisessa oppilaalle valmiiksi.
Molemmissa esimerkeissä oppilaalla oli koepaperi tulosteena ja
hän vastasi siihen itsenäisesti kuunneltuaan tehtävänannot.
Koetehtävät muokattuna Sanomapro Pisara 4 ja Milli 4A