Page 18 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 18

16 Yhdessä opettaen, oppimista tukien

Yllättävänä haasteena oli se, että toinen oppilaista koki iPadin käyttämän koneäänen vai-
keaksi ymmärtää. Puhenopeuden ja -äänen säätäminen ei auttanut ja hän hyötyi eniten
siitä, että ohjaaja saneli tekstit etukäteen iPadin sanelimelle. Pitkät tekstit kannatti jakaa
esim. kappalejaon mukaisesti omiksi äänitiedostoiksi, jolloin jonkun tietyn kohdan kuun-
teleminen uudelleen oli oppilaalle helpompaa. Oppilaan paperiin merkittiin numerolla,
mikä kappale oli luettuna missäkin äänitiedostossa. Tällöin tekstin seuraaminen myös pa-
perista oli helpompaa.

Käytimme sanelutoimintoa myös ymmärtämisen tukena S2-oppilailla. Opettaja otti kuvan
haastavasta historian tekstistä ja liitti kuvaan lyhyitä sanelupätkiä, joiden avulla hän selitti
vaikeita käsitteitä oppilaille. Näin oppilaat pystyivät itsenäisesti esim. kertaamaan kokee-
seen, kun haastavaksi koetut kohdat oli selitetty heille auki. Sama materiaali pystyttiin ja-
kamaan usealle oppilaalle ja sitä pystyttiin hyödyntämään useassa luokassa.

Windows-ympäristöön olisi ollut saatavissa ohjelmistoja, jotka toimivat ikään kuin koneen
taustalla ja lukevat tarvittaessa näytöllä olevan tekstin ääneen. Tällainen on esimerkiksi
Claro Speak, jota kokeilimme vanhemmalla oppilaalla Chromebookissa.

Eri selaimet tarjoavat omia monipuolisia ratkaisuja tekstien ääneen lukemiseen, sanellun
tekstin litteroimiseen tai tekstin muuttamiseen visuaalisesti helpompaan muotoon. Kun
asiaan syventyi, tuli ennemminkin ongelmaksi mahdollisuuksien paljous kuin niukkuus.
(Näistä erilaisista ratkaisuista saa tietoa esim. sivulta http://www.smaly.fi/)

Kirjoittamisen vaikeuksien kompensointi

Myös oppilaiden kirjoittaminen oli hidasta ja virheellistä. Oppilaan oli vaikea tuottaa teks-
tiä itsenäisesti. Oppilas ei pysty osoittamaan osaamistaan kirjoittamalla eikä harjoittele-
maan itsensä ilmaisua kirjallisesti heikon kirjoitustaidon vuoksi. Kirjoitustaidon puutteet
vaikuttivat merkittävästi siihen, miten pitkiä vastauksia oppilas antoi kokeessa tai miten
hän ylipäätään sai ilmaistua itseään. Meillä oli tilanteita, joissa oppilas osasi suullisesti
opetettavan asian, mutta ei pystynyt sitä kirjoittamaan.

Sanelutoiminnon käyttäminen: Oppilaiden kanssa harjoiteltiin tekstin sanelemista iPadin
sanelimeen. Tällä tavalla oppilas pystyi vastaamaan kirjoittamista vaativiin tehtäviin esi-
merkiksi ympäristötiedossa itsenäisesti. Aiemmin vaihtoehtona oli se, että aikuinen kir-
joitti oppilaan sanelusta tai oppilas vastasi yhdellä sanalla tai piirtämällä. Oppilailla oli
käytössään joissakin oppiaineissa digikirjat, joiden tehtäviin pystyi suoraan vastaamaan
iPadin sanelutoiminnolla. Nämä olivat hyviä apuvälineitä, koska tehtävänannon pystyi
myös kuuntelemaan.
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23