Page 19 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 19
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 17
Kuva 8:
Esimerkki digikirjan mahdollisuuksista.
Oppilas voi kuunnella tehtävän ja
vastata avoimiin kysymyksiin
sanelemalla vastauksen. Sanelu
kirjautuu vastauslaatikkoon tekstinä.
Lähde SanomaPro Pisara 4 digikirja kpl 3.
Sanelua käytettiin äidinkielessä oman tuottamisen välineenä. Korostimme oppilaille sitä,
että samoin kuin kirjoitettaessa, virke mietitään etukäteen ja vasta sen jälkeen tuotetaan.
Sanelu ei siis ollut ajatuksen virtaa tai puhekielistä kerrontaa vaan ”kirjoittamista puhu-
malla”. Oppilaat harjoittelivat mm. välimerkkien sanelua. Tarinat suunniteltiin samalla ta-
valla huolellisesti kuin kirjoitettaessa. Tuottaminen vain tapahtui sanelemalla kynän sijaan.
Hyvän tekstin tuottaminen sanelemalla vaati yhtä lailla asian jäsentämistä ja suunnittelua
kuin kirjoittamalla tuotettu.
Sanelussa käytettiin sekä äänitiedostoihin sanelua että toimintoa, jossa tekstiä syntyy ruu-
dulle sanelun mukaan. Toinen oppilaista oppi helposti sanelun rytmin, saneli sana kerral-
laan ja seurasi tekstin muodostumista asiakirjaan. Oppilas saneli myös välimerkit. Oppilas
saattoi lähteä kirjoittamaan tarinaa itse koneella ja väsyttyään siirtyi sanelemaan tekstiä.
Kuvat 9 ja 10.
Yksinkertainen esimerkki Wordillä tehdystä tuottamistehtävästä.
Oppilas kuunteli tehtävänannon iPadin puhu valinnat-toiminnolla
(toimii vain sovelluksessa). Virkkeitä jatkettiin sanelemalla äänitystoiminnolla.
Teksti kirjautui sanelun mukaan, ja sitä pystyi muokkaamaan jälkikäteen.