Page 41 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 41
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 39
PALKKITOIMINNALLA YHTEISOPETTAJUUDEN ALKUUN
Inka-Riina Kaunisvirta ja Paula Äimälä, Rauman normaalikoulu
Aloitimme uutena työparina ekaluokkien opettajina syksyllä 2017. Toinen meistä oli aikai-
semmissa työpaikoissaan työskennellyt rinnakkaisluokkien opetusta palkittaen useamman
vuoden ajan. Koulupolun alussa oppilaiden tasoerot varsinkin lukutaidossa ovat merkittäviä.
Halusimme opetusta palkittamalla tukea lasten motivaation säilymistä tarjoamalla jokaiselle
sopivan tasoista opetusta. Innostuimme palkkitoiminnan avulla saavutetuista oppimistulok-
sista, ja päädyimme jatkamaan ja kehittämään toimintaamme kolmen lukuvuoden ajan.
Palkkitunneilla olimme mukana me kaksi luokanlehtoria, joista toisella on myös matema-
tiikan aineenopettajan kelpoisuus ja toisella lisäksi erityisopettajan kelpoisuus. Lisäksem-
me yksi koulun opettaja oli mukana resurssiopettajan ominaisuudessa ja koulunkäynni-
nohjaaja mahdollisuuksien mukaan. Suunnittelimme yhdessä palkkitoimintaa (taulukko
1) aina muutaman kuukauden eteenpäin, usein lukukauden alusta seuraavaan lomaan,
jolloin opetusharjoittelut sisältyivät luontevasti suunnittelujaksoihin.
VK Inka Riikka Paula
kuukaudet ja viikon- kellonajat yli- ja vaille- vuorokauden ajat, ajan
2-4 päivät (vuodenajat krt) ajat 5 min tarkkuudella kuluminen,
askarrellen (5:n kertotaulu krt) sanallistaminen
5-7 lukualue 0-1000: lukualue 0-1000: lukualue 0-1000:
lukujen vertailua lukujen lukemista kymmenjärjestelmä
välineillä
8 TAL- VI- LOMA
9-11 + ja - laskua kymmen- tasakymppien ja tasa- koodaus
ylityksin satojen + ja - laskut
12-14 tilavuus- pituus- paino-
15-17 kertotauluja krt kertotauluja, kerto- ja jakolaskuja,
vk 17 pääsiäispv mekaanista sanallinen laskuperheet
19-20 samanaikaisopetusta
22-23 luokassa
Taulukko 1.
Esimerkki 2.-luokan kevään matematiikan palkkitunnin työjako,
jossa näkyy pitäjä, ajankohta sekä käsiteltävä aihe ja osassa työtapa.