Page 38 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 38
36 Yhdessä opettaen, oppimista tukien
Käytännön toteutuksen tasolla tämä varmistetaan seuraavien elementtien avulla:
• kaikille pakollinen kolmiportaiseen tukeen liittyvä luento (2 h), jossa käydään
yhteisesti läpi perusteet kolmiportaisen tuen järjestämisestä sekä erilaisista
tuen tarpeista ja niihin vastaamisesta
• työpaja, jossa käydään käytännössä läpi pedagogisen arvion ja oppimissuunnitelman
kirjaamiseen liittyviä asioita
• itsenäinen oppimistehtävä, jossa opiskelija havainnoi ja tekee strukturoidusti yhtä
oppilasta koskevan tuen arvioinnin ja kirjoittaa tämän perusteella pedagogisen arvion
• ryhmänohjaus koulunkäynninohjaajan työresurssin huomioimisesta omassa
suunnittelussa.
Opiskelijoita ohjataan huomiomaan mahdolliset tuen tarpeet myös omassa suunnittelus-
saan sekä ottamaan huomioon eriyttäminen osana tuntisuunnitelmiaan. Lisäksi opiskelijat
voivat osallistua konkreettisten tukitoimien toteuttamiseen oman opetusviikkonsa aikana
esimerkiksi osallistumalla luokanlehtorin järjestämään tukiopetukseen tai toteuttamalla
sitä itse sekä kirjaamalla tukitoimia Wilmaan. Kokonaisharjoittelun suorittamalla opiskeli-
jan pitäisi saada hyvä yleiskuva tuen järjestämisestä ja erilaisista tukitoimista, mutta koska
tämä harjoittelu on mahdollista suorittaa myös muualla kuin normaalikoulussa, tämä tär-
keä oppimiskokonaisuus jää suorittamatta osalta opiskelijoista.
Kolmiportainen tuki käyttöön neljännessä harjoittelussa
Päättövaiheen harjoitteluissa, joista opiskelija suorittaa toisen, joko Tutkiva ja kokeileva
opettaja tai Aineenopettajana yläkoulussa -harjoittelun, opiskelijoiden odotetaan hal-
litsevan tukeen liittyvät asiat riittävällä tasolla voidakseen huomioida erilaiset oppijat ja
opetusryhmien erityispiirteet omassa suunnitelmassaan: “Opiskelija osaa toteuttaa itse-
näisesti opetusjakson, joka ottaa huomioon erilaiset oppijat sekä opetusryhmän erityispiir-
teet” sekä “osaa tutkia oppimiseen liittyvää ilmiötä oman käytännön opetustyön kautta ja
arvioida oman toimintansa ja pedagogisten valintojen merkitystä oppimiseen”.
Olemme rakentaneet tähänkin harjoitteluun oman, tuen järjestämiseen liittyvän oppimis-
kokonaisuuden, koska osa opiskelijoista ei ole suorittanut kokonaisharjoitteluun liittyvää
kolmiportaisen tuen oppimiskokonaisuutta. Puuttuvaa kokonaisuutta on lähdetty paikkaa-
maan suunnittelemalla ryhmänohjauspaketti, josta opiskelija voi suorittaa joko osan tai
kaikki. Ryhmänohjaukset vaihtelevat vähän vuosittain, mutta olemme pyrkineet säilyttä-
mään perusrakenteen samana:
• kolmiportaisen tuen perusteet, jossa käydään tiivistetysti läpi samat asiat,
kuin Kokonaisharjoitteluun liittyvällä luennolla
• kolmiportaisen tuen käytänteet, jossa käydään läpi erilaisia tuen tarpeita ja
tukimuotoja
• työpaja, jossa opiskelijat lähtevät suunnittelemaan konkreettisia tukitoimia erilaisille
keksityille mallioppilaille.