Page 37 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 37

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 35

Tuen suunnittelu eri oppiaineissa toisessa harjoittelussa

Didaktinen harjoittelu alakoulussa on Raumalla luokanopettajaksi opiskelevan toinen har-
joittelu, joka toteutetaan ryhmäharjoitteluna. Koska tämän harjoittelun keskeisimpänä
tavoitteena on didaktinen aineenhallinta, emme toistaiseksi ole kokeneet tarkoituksen-
mukaisena nostaa kolmiportaisen tukeen liittyviä asioita esiin aktiivisesti. Harjoittelussa
toteutetaan omalle harjoitteluluokalle opetusjaksot kahdeksassa eri oppiaineessa. Kaik-
ki jaksot suunnitellaan didaktikon ohjauksessa. Opiskelijaryhmä koostuu pääsääntöisesti
kolmesta harjoittelijasta, joista aina vuorotellen kaksi opiskelijaa ovat opetustunnin veto-
vastuussa, ja kolmas opiskelija toimii apuopettajana. Apuopettajan tuntikohtaiset tehtävät
suunnitellaan etukäteen ja ne voivat liittyä esimerkiksi eriyttämiseen.

Didaktisen harjoittelun opetussuunnitelmassa tavoitteena on, että ”opiskelija osaa suun-
nitella ja toteuttaa jaksosuunnitelman mukaisia oppitunteja, joissa käytetään monipuo-
lisesti oppiaineelle tyypillisiä opetusmenetelmiä”. Lisäksi tavoitteena on, että ”opiskelija
osaa toteuttaa opetussuunnitelman mukaista oppiainekohtaista arviointia”. Nämä tavoit-
teet sisältävät onnistuakseen myös oppiaineksen ja tehtävien eriyttämisen, mikäli siihen
on luokan oppilailla tarvetta. Tähän tarvitaan toki opiskelijoiden tuntisuunnitelmien oh-
jausta luokanlehtorin taholta.

Harjoittelun luokanlehtorin pitämien ryhmänohjauksien aiheista löytyy oppiainekohtainen
arviointi, jossa opiskelija saa tietoa koulun ja luokan arviointikäytänteistä. Tässä ryhmän-
ohjauksessa on mahdollista käsitellä arviointia myös tuen viitekehyksestä ja perehtyä jous-
tavuuteen arvioinnin toteuttamisessa, koska osaamista voi osoittaa niin monin erilaisin
tavoin. Työn alla on kehittää ryhmänohjauksiin selkeämpi malli erilaisiin eriyttämisen ta-
poihin perehtymiseen, sillä eriyttäminen on keskeinen työväline opettajan työkalupakissa.

Kolmiportaisen tuen asiakirjat tutuksi kolmannessa harjoittelussa

Kokonaisharjoittelussa opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat yhden viikon mittaisen
yhtenäisen opetusjakson. Harjoittelun opetussuunnitelmassa on useita kolmiportaiseen
tukeen liittyviä tavoitteita, kuten esimerkiksi: opiskelija “osaa suunnitella ja toteuttaa kol-
miportaiseen tukeen liittyvää oppilasarviointia sekä ohjata oppilaita itsearviointiin”; “osaa
valita monipuoliset työskentelymuodot heterogeenisille ryhmille ja huomioida oppilaat
yksilöllisesti”; “oppii kokonaisvaltaisemmin oman työn ja opetuksen sekä tuen suunnitte-
lemista ja arviointia”. Lisäksi harjoittelun sisällöissä mainitaan, että opiskelija “osaa suun-
nitella ja toteuttaa erilaisia oppimiseen liittyviä yleisen tason tukitoimia ja eriyttämistä”.

Kokonaisharjoittelussa kolmiportainen tuki on siis nostettu esille vahvasti jo harjoittelun
opetussuunnitelmassa, jonka mukaan opiskelija oppii harjoittelussa suunnittelemaan ja
toteuttamaan kolmiportaiseen tukeen liittyvää oppilasarviointia sekä suunnittelemaan ja
toteuttamaan yleisen tason tukitoimia ja eriyttämistä.
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42