Page 39 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 39
Yhdessä opettaen, oppimista tukien 37
Nämä ryhmänohjaukset ovat vapaavalintaisia, mutta avoimia kaikille riippumatta siitä,
kumpaa harjoittelua opiskelijat suorittavat, tai ovatko he osallistuneet kolmiportaisen tuen
oppimiskokonaisuuteen Kokonaisharjoittelussa.
Kehittämisajatuksia tulevaisuuteen
Yksi keskeinen kolmiportaisen tuen osa-alue on käytännön syistä jäänyt kovin vähäisel-
le huomiolle. Tämä on moniammatillinen yhteistyö. Olemme vuosien varrella pohtineet
erilaisia tapoja tuoda tätä osaksi harjoittelua. Suunnittelimme esimerkiksi osana vuoden
2018 kokonaisharjoittelua moniammatillista mallitapaamista, jossa olisi ollut mukana kou-
lun oppilashuollon henkilökuntaa, mutta emme lopultakaan saaneet järjestettyä kaikille
sopivaa yhteistä aikaa. Olemme myös suunnitelleet mallia, jossa oppilashuollon henkilö-
kunta tulisi joko mukaan luennolle tai järjestäisi itse ryhmänohjauksen, mutta valitettavasti
resurssit eivät riitä aina edes varsinaisiin työtehtäviin. Olisi kuitenkin tärkeää, että opiskeli-
jat saisivat jo harjoitteluissa jonkinlaisen autenttisen kosketuksen koulussa työskentelevän
henkilöstön monialaiseen ammattikenttään ja työtehtäviin.
Kun koronan myötä moni muukin asia siirtyi verkkoon, olemme lähteneet suunnittelemaan
tälle osiolle mahdollista virtuaalista toteutusta. Moniammatillisen yhteistyön verkkokurssi
voisi sisältää tiivistetyn paketin taustatietoja, moniammatillisen henkilökunnan virtuaali-
set esittelyt sekä lyhyen tehtäväosion, jonka suorittamalla opiskelija pääsisi sekä arvioi-
maan että osoittamaan omaa osaamistaan. Verkkokurssia voisi hyödyntää useammassakin
harjoittelussa, mutta tarkoituksenmukaisinta se olisi maisterivaiheen harjoitteluissa. Tiet-
tyjä osia, kuten henkilöstön esittelyjä voisi kuitenkin käyttää jo esimerkiksi Didaktisessa
harjoittelussa.
Kehittämistyö jatkuu myös harjoittelujen opetussuunnitelmien tasolla. Vaikka olemme
saaneet jo nostettua kolmiportaiseen tukeen liittyviä asioita paremmin esille, meillä on
edelleen kehitettäviä kohtia. Kolmiportaisen tuen jatkumoa voisi rakentaa entistä sel-
keämmäksi ja vahvemmin porrastetuksi. Kolmiportaisen tuen osaamisen jatkumo on
muodostunut vahvaksi meidän harjoittelua organisoivien ajattelussa, mutta tämä jatku-
mo ei tule vastaavasti esiin harjoittelun opetussuunnitelmissa. Esimerkiksi tätä artikkelia
kirjoittaessa on tullut selvästi esiin, että kandivaiheen harjoittelujen opetussuunnitel-
missa oppilaantuntemuksen yhteys kolmiportaiseen tukeen jää vielä näkymättömiin.
Samoin Didaktiseen harjoitteluun liittyvää eriyttämisosaamista voisi tuoda vielä vah-
vemmin esille. Samankaltaista sisältöjen kehittämistä jatkumoiden kautta olemme to-
teuttaneet harjoitteluissa aiemmin esimerkiksi arvioinnin ja turvallisuuden osalta.
Vaikka palautteen ja julkisen keskustelun tasolla vaikuttaa siltä, että valmistuvilla luo-
kanopettajilla on puutteelliset taidot vastata erilaisiin tuen tarpeisiin, niin esimerkik-
si tämän vuoden Kokonaisharjoittelussa kirjoitettujen pedagogisten arvioiden kautta
avautuu kuitenkin toisenlainen näkymä. Opiskelijoilla on riittävän kattavat taustatie-
dot, joiden avulla he pystyvät kyllä tekemään pedagogisesti merkityksellisiä havaintoja,
näkemään mahdollisia ongelmakohtia ja miettimään ratkaisuja näihin. Kysymys onkin