Page 45 - Yhdessä opettaen, oppimista tukien
P. 45

Yhdessä opettaen, oppimista tukien 43

Palkkitoiminnan suunnittelu kannattaa aloittaa jo edellisen lukuvuoden keväällä. Rehtorin
osallistuminen palkkituntien suunnitteluun on onnistumisen kannalta tärkeää. Palkitus tu-
lee mahdollistaa niin lukujärjestyksissä, tilojen käytössä kuin aikuisresurssin saamisessa.
Haasteena saattaa olla henkilökunnan vaihtuminen, joten yhteisopettajuus tulisi lähtökoh-
taisesti kuulua koulun toimintakulttuuriin. Näin toimien hyvät käytänteet eivät riipu yksit-
täisten opettajien mielenkiinnosta tai aktiivisuudesta. Yhteisen toimintakulttuurin luomi-
nen vaatii koko työyhteisön keskustelua ja sitoutumista.

Yhteissuunnittelu vie myös aina jonkin verran enemmän aikaa kuin opettajan yksin tekemä
suunnittelu. Tämä vaatii sekä opettajien sitoutumista että suunnitteluajan järjestämistä
tai suunnittelun pilkkomista yhteiseen ja yksilölliseen suunnitteluun. Me suunnittelim-
me yhdessä ryhmäjaot, tuntien tavoitteet ja sisällöt viitekehyksineen ja jokainen opettaja
suunnitteli tarkemmin tuntinsa itse huomioiden sen hetkisen ryhmänsä kokoonpanon ja
tarpeet. Tämä vaatii luonnollisesti luottamusta siihen, että jokainen vastaa omasta osuu-
destaan vastuuntuntoisesti. Tämän lisäksi meillä oli jatkuvaa ideoiden ja materiaalien
vaihtoa. Palkkitunneista saatu hyöty oli suuri ja kokemuksemme mukaan kaiken lisätyön
arvoista. Työmuodon ja toimintatavan vakiinnuttua osaksi toimintakulttuuriamme suun-
nitteluun kuluva lisäaika väheni selkeästi.

Palkkiryhmien oppimisympäristöjen olisi myös kokemuksemme mukaan hyvä olla lähek-
käin. Tämä mahdollistaisi myös sen, että jollain palkkitunnilla oppilaiden olisi vaivatonta
vaihtaa uuteen oppimisympäristöön uuden opettajan kanssa myös kesken palkkituntien
esimerkiksi kiertopistetyöskentelyä käytettäessä. Meillä haasteena oli, että resurssiopet-
tajalla ei aina ollut omaa luokkatilaa tai luokkatila sijaitsi kaukana kotiluokista. Tämä luon-
nollisesti vaikutti siihen, että yhdellä ryhmistä oppitunnista meni aikaa siirtymiin tai välillä
yksi palkkiryhmistä joutui työskentelemään esim. koulun ruokalassa.

Palkkien lisäksi toimimme näiden kahden luokan kanssa yhtenä ryhmänä osalla liikun-
tatunneista ja meillä oli kiertopistetyöskentelyä ja rinnakkain opettamista niin sisä- kuin
ulkoliikunnassa. Kyseiset oppitunnit suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme yhdessä.
Teimme näiden kolmen vuoden aikana useita yhteisiä retkiä. Oli hieno havaita, että op-
pilaat toimivat luonnostaan yhtenäisenä ryhmänä ja ottivat toinen toisiinsa kontaktia yli
luokkarajojen. Tämä oli selkeästi havaittavissa esimerkiksi vapaammissa hetkissä, kuten
kokoonnuttaessa ruokailemaan tai pidettäessä pieniä taukoja.

Teemme opettajan työtä laadukkaalla ja monipuolisella koulutustaustalla ja pitkällä työko-
kemuksella, ja tämän lisäksi meillä on erilaisia vahvuuksia ja osaamisen painoalueita, joi-
den jakaminen ei yksin opettavan opettajan toimintakulttuurissa ole aina luontaista. Meille
opettajille palkkituntien yhteissuunnittelu loi hyvän alustan jakaa omaa osaamistamme ja
samalla saimme vahvan kollegiaalisen tuen toinen toisistamme. Palkkitoiminta mahdollisti
ja vaati myös arvioinnin osalta yhteistyötä ja molempien ryhmien oppilaista muodostuikin
niin sanotusti yhteiset oppilaat. Tämä mahdollisti opettajien välisen havaintojen ja koke-
musten jakamisen. Arviointi helpottui ja yhdenmukaistui rinnakkaisluokkien välillä.
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50